Direktlänk till inlägg 8 juli 2020

FÖRSTA GURKAN

Av Anita - 8 juli 2020 17:32

Nog har jag försökt förut men aldrig fått till gurka. Tomater har jag lyckats med men iår är det tvärt om. Det är bara blommor på tomaterna men den första lilla gurkan har kommit och hamnat i salladen. Den var väl bara en och en halv dm lång men den var knaprig och god. Att odla här i kylan är minsann inte lätt.


Nå, igår gick jag ner till strandstugan vid etttiden och satt på den gamla radion för att lyssna på Sommar sommar sommar. 

För mig var det ett lyckokast för hon som pratade kände jag väl till.

 

Jag gick på trädgårdskurs för ett par år sedan och då hade vi hennes bok sm hjälp. Att kunna odla utan att gräva som ett tok i jorden kändes väl bra men jag trodde inte att det skulle funka.

Bara att lägga papper och löv och halvförmultnad grönska och ogräs och få till något som växer i det. Det var sant.

 

Potatis, brcckoli rädisor och dill. Allt bara frodas och sedan kan man ju lägga gräsklipp runt m så får dom lite näring också. Tänk att odla så enkelt. Det är det jag alltid sagt. Att det som är svårt och jobbigt är inte alls bra.


Annars så är det kallt och blåsigt men ibland tittar solen fram. Det är för kallt för myggen och på nätterna är det nästan frost. Sonen om igår kväll och det är väl positivt.


Jag har klippt gräs och pojkarna har mekat med sina maskiner. Kinabror har fel på gräsklipparn och dom håller på att meka med den.

 

Det är inte kul att vara över 70. Det är ett rent helsike men nog vet jag att det kunde vara värre. Det kan alltid vara värre men nog fan kunde det vara bättre också-


Dom runt mig har inte fyllt 70 än även om några är 69. Dom sveper runt överallt och roar sig. Nu ska dom iväg till Härnösand och vara där några dagar och roa sig med ömse lustigheter.


Jag ska vara hemma och vara hundvakt och kommer ingenstans.

Jo, en gång i veckan smiter jag iväg till mataffären och handlar lite men annars är jag bara hemma och det börjar bli trist nu.

Jag vill göra något kul!

Jag vill dansa!

Jag vill träffa lite folk och se något nytt men pytt skit i pannkakan så det blir.

Klippa gräs och rensa ogräs är vad det blir.


Dagens ord: Sol och värme kunde man väl i alla fall få om man inte kan få något annat.

 
 
Lena i Wales

Lena i Wales

8 juli 2020 18:43

Började lyssna på Sommarprataren på pod, men något kom emellan, så jag kom bara till hälften.
Kallt och blåsigt här hos mig i Wales också.Man blir trött av det vädret.
Ingen lätt tid vi är i nu. Börjar känna av det jag också.
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

8 juli 2020 22:28

Sara Bäckmo var verkligen inspirerande och det är nog många som följt och följer hennes råd.
Så roligt att du fått besök av sonen.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
tant Hannele

tant Hannele

9 juli 2020 02:07

sonen lyckas med minigurkor

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
Anki

Anki

9 juli 2020 06:57

Jag lyssnade också på henne ... väldigt intressant och trevligt.
Kul att du redan fått gurkor! Sommaren är inte slut än ... solen och värmen kommer nog tillbaka!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards