Alla inlägg den 14 augusti 2020

Av Anita - 14 augusti 2020 17:53

 

Härom dagen skulle jag bjuda på middag.

Den sista älgfärsen ur frysen blev till biff med lök.

Att gräva upp nypotatisen och se att den är tunnskalig och slät som ett barnarsle, 20 stycken under en enda planta. Hurra vad jag blev glad.

Dill att lägga potatisen och jag luktar på den och drar in den fina doften.

Sallad och den krokiga men krispiga och goda gurkan.

 

Sockerärtor och persilja till salladen. 

 

Tyvärr hade inte tomaterna mognat ännu men dom är på gång.

 

Brockollin är fin och klar. God att äta med en smörklick på.

 

Så squashen och chili som jag gjort en god inläggning med lite lök och timjan.

Pressgurka och gelen jag gjort på krusbär. Nu har jag både rödvinbärsgele, svartvinbärsgelen och krusbärsgele.

Så dricka av flädersaft.

Vilken lycka att ha odlat det mest själv. En blombukett på bordet och gästerna kan komma

 

Jag har planer på att tjära bastutaket men som tur är så har jag blivit uppehållen från det i flera dagar nu.

Först kom min fd jobbarkompis och vi satt på strandstugetrappan och pratade och vadade i vattnet och dagen gick.

Igår kom en av mina klasskompisar och en annan väninna och hälsade på för att  plocka krusbär och det blev inte något av igår heller. Vi satt nere vid sjön och pratade och fikade och hade det trevligt.

 

Så cyklade Broder B:s fru och jag ner till kyrkogården och då kom PappersBeda med dotter och följde med hem på fika. Så gick den dagen.


Idag slapp jag undan också.

 

Kinabror, Dansbritt och jag åkte till Bispgården och åt lunch på det nya stället som öppnat där. Lax och potatismos. Gott salladsbord. Handlade och så har jag plockat 10 liter rödvinbär.

 

Nog är dom vackra. Jag sitter alltid på marken när jag plockar bär. Det är så mysigt att känna marken under sig och jag ska berätta för er en sak jag kom på när jag satt där med solen i ryggen, svalorna som flög runt huvudet och doften av mogna bär


När jag var liten fanns det rödvinbärsbuskar som stod bredvid varandra och bildade en liten grotta. Att sitta där och mumsa på bären och se solen lysa på bären och få dom att glittra som rubinen. Så röda och vackra. Då blev jag en prinsessa som var rik och vacker där jag kurade mellan buskarna.

Jag minns känslan även om jag inte längre är någon prinsessa där jag sitter under vinbärsbusken och ser solen göra bären till rubiner. Snart är dom saft som också lyser röd och vacker. Att odla är underbart härligt även om det inte alltid lyckas.


Dagen ord: Att umgås med vänner och skörda bär och grönsaker är betydligt roligare än att tjära tak. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards