Alla inlägg den 26 augusti 2020

Av Anita - 26 augusti 2020 09:19

 

Bara helt plötsligt blev det kallt och blåsigt. Jag trodde inte mina ögon när jag klev ut på förstukvisten i förrgår.


Det blev en bra dag i alla fall. Först kom en klasskamrat med sambo för att plocka svartvinbär. Jag hade erbjudit henne att plocka för hon hade inga bär på sina buskar. Dom satt igång fast isvindarna rev om öronen.

Min gamla rutiga fodrade flanellskjorta kom fram efter att ha hängt på sin krok i flera veckor nu.


Så kom TrångboCarin för att hämta matt-trasor som en kompis till henne ville ha.


 

Vissa saker har jag bestämt mig för att sluta med. Ett av dom är att väva. Jag har nog mycket mattor som bara ligger i klädskrubben och samlar damm. Nu ska matt-trasorna bort. Man kan inte slänga dom för tänk så mycket jobb man lagt ner på att klippa trasor i massor.


Andra saken är att slut med loppis. Vilket jobb att diska och stöka med det och sitta och vänta på att det ska komma folk. Carin har loppis och ska få mina grejor. Bra.

Så plockade vi ihop lite loppisgrejor och hon kommer och hämtar mer.


Så kom Gamle A för att plocka rödvinbär och så förstås kom Kinabror och Jack och vi tog ett litet fika. Tänk så skönt att bären gått åt och inte bara fallit till marken.


Dagen gick fort och framöver kvällen kom nästa. Det var en ung tjej som ville ha matt-trasor för hon skulle väva. När jag plockat ihop allt var det massor, 6-7 lådor fulla, ett par stora kassar och en sopsäck. Roligt att någon ung vill väva.

Tänk så tomt det blev i "Brakskitarnas Dal" där det varit travat med lådor. Nu kan jag få lite fint både där och i hallen uppe och slipper har fullt med grejor överallt.


Avslutade dagen med att gå bort till Kinabror. Det hade lugnat ner sig i blåsandet och var riktigt fint men hösten kändes. Redan vid niotiden började det mörkna och det var tyst så tyst.

 

Vemodet kom över mig i en våg. Tänk så fort det gick med sommaren.


Så igår var det ännu kallare och blåsigare. Broder B med fru hade kommit hem från sin nordliga resa och ringde och ville bjuda på kaffe. jag kastade mig på hojen och fräste iväg. Där satt dom på den nygjorda verandan. Det var Kinabror och SnickarMagnus också.

 

Sedan for Kinabror och jag iväg för att se om det fanns lingon på vårt lingonställe men det var lite och omoget. Som tur var så hittade vi hallon istället och fick ihop någon liter.


Dagens ord: Nu har man kastat i kallsten i vattnet och det är troligen färdigbadat.



Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards