Alla inlägg den 9 september 2020

Av Anita - 9 september 2020 09:01

 

Sitter med ryggen lutad mot min favoritbjörk och ser ner mot sjön. I knät har jag rensgallret som jag rensar lingonen med. Lingonen är röda och fina och solen värmen skönt även om luften är höstsval i skuggan. 

Det är tyst. Svalorna har gett sig iväg och inte ens lommen ropar.


Blommorna är snart utblommade nu men några vilda blommor hittar man ännu.

 

Tänk villken lycka att få vara utomhus så mycket som jag vill. Jag som varit instängd på kontor i så gott som hela mitt liv och suttit och sett ut och suckat och längtat. Nu äntligen för jag utnyttja hela sommaren och vara utomhus så mycket jag vill. Nu måste jag skynda mig innan vintern kommer. Vet att huset är fullt med damm men det skiter jag i. Ute ska jag vara. Ingen bestämmer längre över mig. Jag är FRI 


I helgen kom några gulllisar och hälsade på.

 

Vi satt i hammocken och gungade och fikade.

 

Broder B med Fru har sina gullisar här och dom hälsade på tomtarna i lövsalen.

 

Sedan kröp dom in i hyddan och satt där och fikade. Så trevligt.

 


Plockat lingon har jag gjort.

Tagit upp hälften av potatisen för dom börjar bli för stora nu. Rocket heter den sorten och den ska jag inte ha igen. Den är för mjölig och blir för stor.

 


Plockade krusbär och gjorde kräm. For en sväng till Moster och vi satt och åt kräm och drack kaffe och pratade. Det var jättelänge sedan vi träffats. 


Älgjakten har börjat. Kinabrors son har kommit för att vara med. Då passade vi på att äta surströmming härom kvällen.

 

Nu är det snart dags att ta in blommorna för frosten kan komma precis när som helst. Det är synd för det är nu som den här fuxian är full med blommor och har massor med knoppar. Tomaterna är inte mogna heller men är stora och fina och skulle behöva några varma soliga dagar till. Nåja, så är det alltid här. Sommaren är för kort.


Igår var det strömavbrott hela dagen och jag passade på att åka till PappersBeda. Hon klippte mitt slitna hår. Det är inte dumt att ha en alldeles egen frisörska minsann.


Jag gjorde korvgryta till Kinabror och hans son och det är fint att ha så mycket grönsaker så jag egentligen bara behövde köpa korv.

Idag kokar jag saft av krusbären och så ska jag ta in en del av mina pelargoner innan dom blir biten av frosten.


Dagens ord: Frihet är det bästa ting och nu gäller det att skynda sig att vara utomhus så mycket som det går innan gubben vinter försöker ta kål på mig.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards