Alla inlägg den 14 september 2020

Av Anita - 14 september 2020 18:29

 

Inte för att jag är kvick som en ekorre men jag tror att jag har kvar lite stenåldersbetende i min inre själ. Det liksom kommer över mig nu innan hösten kommer. Jag kan bara inte låta bli. Jag plockar bär av alla de sorter och kokar saft och fryser in. 

Nu är källaren full med saft av olika slag och gele och så förstås potatis.

 

Frysen är full med lingon som väntar att bli sylt och lingondricka och där finns blåbär, hallon och till och med smultron.

Jag har naturligtvis massor med dill och persilja och gräslök. Torkade örter hänger ovanför spisen och nu har jag skördat brockolli och gurka och tomaterna har jag tagit in och hängt i fönstret för att dom ska mogna.

 

Så förstås har ju vedboden fått in sin ved så jag kan hålla värmen i vinter. 

Nu fattas det inte så mycket, bara lite svamp som ska plockas bar älgjakten är över.


Det känns som om man är ganska rik just nu bara för att det finns en del i gömmorna. Rik fast jag är fattig på pengar men i alla fall.

 

Jättepelargonerna har fått komma in i växthuset så dom inte dör. Har dom levat sedan farmors tid så må jag ju ta hand om dom lite till. 


Det är lite lugnare nu och idag har Kinabror och jag varit iväg på affären och handlat lite mat. Dessutom har jag haft en period då lysrör och lampor gått sönder stup i ett och nu har vi fixat det. 


Dags snart att stänga fönstren men det är så skönt med den fuktiga luften. Jag brukar vakna på natten och vara torr i munnen när jag har det torra vintervädret i sovrummet.


Så till slut. För ett tag sedan stod det en ensam postlåda ute vid vägen. Bara jag i hela byn men nu. Se på det här.

 

Nu mina vänner är det precis tvärt emot. Vi blir flera och fler i den här lilla byn och till och med två barn finns här. Det är länge sedan det var barn här. Det var när Sonen var liten och han fyller snart 44 år. Härligt.


Dagens ord: Hoppas att det blir ännu fler här i byn.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards