Alla inlägg den 30 september 2020

Av Anita - 30 september 2020 14:10

 

Jag tror att det är minst 10 år nu som vi plockat svamp den här tiden. Det är röd-gul trumpetsvamp och trattkantareller. Det har till och med hänt att vi funnit en och annan gul kantarell men det är ovanligt.


Från början var det bara DansBritt och jag och hon har svampöga och är den som hittade vårat svampställe där vi hittat både lite och ibland väldigt mycket. Ifjol var det mycket men nu var det mindre.

 

Sista åren har både Kinabror och hunden Jack följt med.

Jack blir som galen när vi plockar svamp och han får springa i nya skogar. Jag känner också en förväntan när jag packar ryggsäcken med mackor och kaffe och tar fram min rosa svampkorg.


Kinabror har försökt lite smått med att få Jack att söka svamp och visst, han hittade några åt Kinabror.


Vädret är dimmigt och fuktigt men varmt och inte en vindpust. Riktigt mysigt att gå i skogen faktiskt. 

 

Det bästa är nästan fikastunden uppe på mossberget. Att sitta där och dricka kaffe och mysa en stund och titta på skörden.

 

Jack vill också ha macka och det är klart att han får.

 

Vi är rätt nöjda men bestämmer oss för att försöka på ett nytt ställe som ser likadant ut.

 

Det blev ett misslyckade men vad gör det.

Vi har ju haft en härlig dag utomhus och så far vi hem och steker oss lite hamburgare och pommes och sedan är man trött så vi sjunker ner framför tvn och dricker kaffe.

Så har en fin dag med svamp som ligger och torkar på nätet vid spisen och vi har ännu en höst gått i skogen och njutit.

 

Jag har plockat in alla saker i växthuset och håller tummarna för att inte snön ska få taket att rasa in den här vintern. Jag vill inte tänka på vintern och jag vill att löven ska vara kvar på träden ett tag till för så länge dom lyser i de finaste färger så kan man njuta av hösten om inte stormen och snön kommer.

 

Redan är marken gul av löv men än finns det kvar på träden.

 

Dagens ord: Vi gå över daggstänkta berg faller som blånads av smaragderna sin färg fallera.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards