Direktlänk till inlägg 5 oktober 2020

EN ALLDELES VANLIG HÖSTDAG

Av Anita - 5 oktober 2020 14:48

 

I förrgår var det en fin dag då solen ibland tittade fram.


Hunden Jack och jag jobbade med att klippa ner i rabatter. Jag klippte och han bar bort till skottkärran. Sedan gick han fot med mig när jag fraktade bort skräpet. Vet inte varför han gör så för jag har inte lärt honom men han var med mig hela dagen hack i häl.

Kan kanske bero på att Kinabror städade i sin verkstad och dammsugaren surrade för fullt.

Jack gillar inte dammsugaren så värst och det gör inte jag heller. Jag ligger heller på knä och rensar i rabatter. Visst kunde jag spara till våren men då är allt sliskigt och ligger som slem på marken. Bättre att göra det nu. 

Jag har också tagit in alla solenergilampor för nu skiner inte solen nog skarpt för att ge ljus i alla fall.


 

Marken är full med löv och jag ska väl köra en sista gång med gräsklipparen men jag väntar tills allt löv ramlat av.


BonnAnna kom och hämtade sina vita jätteägg .alltså höbalarna om ni inte förstår vad jag menar.


Storfiskarn kom och fikade och Kinabror och jag åt lunch.

 

Jag och Jack gick en sväng ner till sjön. Han puttade ut stenar i vattnet och sedan gick vi på badstranden och jag kastade pinnar till honom. Det var så varmt nere vid sjön så jag tog av jackan och satt och njöt i solen. Ta vara på sista solvärmen måste man göra.


Timmerbilarna går på vägen och nu avverkar kyrkan ännu mer. Nu finns snart bara kalhyggen överallt runt hela sjön och jag känner mig så hjälplös och lessen.


Så håller man på att byta ny el ledning också så en bil som sätter ner stolparna far här. Det är inte tomt på bilar efter vägen även om det är uppehåll i jakten. Ni ska inte tro att det är folktomt här fast det är mitt i skogen.

 

Så gick Kinabror hem till sommarstugan och han skulle göra Janssons frestelse till oss men innan skulle han se på Rögle som spelade ishockey mot någon annan, vilket vet jag inte.


Jag log när jag kom fram. Där satt han med en kaffekopp, ett ölglas och röglehalsduken runt halsen, totalt borta i en annan värld. Tur att dom vann.

Janssons frestelse var väldigt god. Han kan laga mat min bror.


Så kan en vanlig dag gå och lite då och då spelar jag quiz på mobilen. Jag spelar mot en del av mina facebooksvänner och vinner ibland och förlorar ibland. Det är mest för att hålla min hjärna i trim för jag börjar bli glömsk och glömmer namn och annat. Jag har aldrig löst korsord så jag tänkte att jag var tvungen att göra något som håller huvudet i trim.


Nu är en ny vecka och jag började dagen med att fara och handla socker och citroner. Jag hade så många ryska tomater som nu mognar med en väldig fart där dom hänger i fönstret.

 

Nu är dom gula och ser precis ut som citroner. Lika stora också. Jag har nu gjort marmelad av dom med tomat oh citron och den blev riktigt god.

 

När jag var i farten så gjorde jag äppelmos också. Ute regnar det och är väldigt mörkt och kurigt. Alltså ingen utedag. Kinabror håller på och installerar nya element och hunden Jack är inne med mig och gosar i soffan.


I morgon ska det bli regn så nu har jag ingenting att skylla på. Jag måste ta itu med skiten inomhus. Hoppas att det kommer någon och hälsar på så jag har någonting att skylla på och kan skjuta på det någon dag. Fan vad jag är lat.


Dagens ord: Det blir i alla fall aldrig långtråkigt när man bor så här och det finns alltid att göra.


 
 
Sol

Sol

5 oktober 2020 18:51

Nej, inte verkar det folktomt hos er inte. Tycker ni verkar ha en starkare gemenskap än vad som finns i stan, trots att här finns massor med folk.
Och när det gäller städning så är jag också väldigt lat. Det finns så mycket bättre saker att ägna sig åt.

http://Soldansaren

 
Göran

Göran

5 oktober 2020 19:51

Quiz på telefonen, skriver du. Är det Quizkampen du använder? Den har jag också så isf kanske vi kan ta en match nån gång. Du kan skriva en kommentar hos mig med ditt nickname som jag inte publicerar så kanske vi kan tampas lite.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

5 oktober 2020 23:47

Det lät väldigt gott med marmeladen.. Jag har aldrig gjort nån själv. Men jag älskar citron =)
Dröm Sött ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

6 oktober 2020 10:55

Vilken underbar bild av Kinabror! Tänk att de kan leva sig in i en match så intensivt.
Inte är du väl lat? Du gör ju massor av saker hela tiden. Inte har jag gjort någon marmelad!
Ha en fin tisdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Åke

Åke

17 oktober 2020 10:35

Vackra färger både inne och ute. Marmeladen såg inbjudande ut.

http://www.nacka144.se

 
garon

garon

28 augusti 2023 11:28

Users should carefully investigate potential conflicts, hardware-related problems, and software updates to address this issue effectively.

http://https://spacebar-clicker.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards