Direktlänk till inlägg 19 oktober 2020

ALLDELES FÖR TIDIGT

Av Anita - 19 oktober 2020 09:51

 


Jag kände det genast när jag gick ner för trappan. Ledstången i trä var iskall att ta i och humöret sjönk som en sten.

Minusgrader ute, snö ute ,och en iskalla västanvind som gör sitt bästa för att få en att frysa till is.

 

Alla fina färger borta, bara vitt, grått och svart. Lika svart som mitt humör ska ni veta.


Tankarna far till ett enda ord OGJORT. Gräset som skulle klippts en sista gång och med det lövet som skulle komma in i klipparen och bli till småbitar. Vattenkannorna som skulle vara tömda på vatten och nu är frusna till is.

Båtarna som skulle tagits upp till land. Blommorna som skulle burits ner till matkällaren över vintern. Ack och ve.


Kinabror håller på att stänga borta vid sin sommarstuga för snart drar han söderöver till varmare ställen.

Jag tog bilen och åkte bort till honom för jag frös för mycket för att gå.

Där blev jag kvar mest hela dagen.

På eftermiddagen kom en fyrmänning till oss och hälsade på. Han är också reporter på en tidning som heter Kälarnenytt och som kommer ut några gånger på år. Han skulle göra ett inlägg om Fisksjön och ville veta lite. Vi blev sittande och prata om dittan oh dattan och om förr och nu och tiden gick.

  


I går hade jag mig ut för att få ner blommorna i jordkällaren och då kom Broder B med delar av sin familj och två hundar. Vi gick ner till sjön och fick se att min båt hade slitit sig och åkt iväg och stod och gnagde på en sten längre bort på stranden. Vi drog upp den och gick hemåt och vinden ven och kallt som attan. Jag tog bilen och skjutsade hem halva skaran för dom hade inte heller riktiga vinterkläder på. Lite fika där och hem igen



Ja det var det. Nu är det till att ta fram ordentligt varma vinterkläder. Elda i vedspisen. Att man aldrig lär sig att vintern kan komma för tidigt. Har vi tur går snön bort för annars blir vintern så förbannat lång. Det går väl an med vinter om det bara är någon månad men börjar det vara längre än ett halvår då blir det för jävligt. Allt skit händer ju på vintern och börjar det illa så fortsätter det.

Idag är jag hundvakt för Kinabror och Broder B har åkt till Sundsvall för att köpa en släpvagn.


Dagens ord: Jag fryser redan än in i själen och hur ska det gå när det verkligen blir kallt. Må snön gå bort och det få vara höst ett tag till. En nåd att be om.

 
 
Ingrid

Ingrid

19 oktober 2020 12:24

Jag hoppas verkligen att snön försvinner igen. Det ska ju bli mildare vindar fram i veckan.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Soldansare

Soldansare

19 oktober 2020 16:56

Usch, visst är det för tidigt med snö. Här har inte snön kommit än men man kan köpa lussebullar i butikerna. Det tycker jag också är alldeles för tidigt.
Kram på dig!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

19 oktober 2020 18:41

Vi har ju redan konstaterat att vi tycker olika om vintern och vi har rätt båda två. En del av skillnaden i hur vi tänker är så klart våra olika boendesituationer. För din skull är jag glad om snön försvinner och återkommer lagom till advent men jag tror att det ska komma en omgång till om någon dag. Sedan blir det varmare och en del regn om väderappen har rätt. Vintern är lång men du får försöka drömma om vår och sommar som kommer med härliga dagar vid sjön :D

http://ibod11.com

 
Anki

Anki

20 oktober 2020 07:35

Usch ja ... jag förstår precis hur du känner! Hoppas snön försvinner igen och att det utlovade mildare vädret kommer upp till dig också!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Göran

Göran

21 oktober 2020 10:48

Om ungefär åtta månader är det midsommar igen. Visst är det konstigt att månader framför en är så långa när åren bakom en försvann så fort?

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

21 oktober 2020 22:21

Ja, det var tidigt för snö, inte roligt.
Du har varit väldigt aktiv dessa dagar, gjort så mycket.
Kramar!

http://lenaiwales.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards