Alla inlägg den 8 november 2020

Av Anita - 8 november 2020 09:57

Fredagen var den svarta dagen då Mustachen skulle begravas och Kinabror och jag for till begravningen.

Efteråt vid minnesstunden satt vi tillsammans med två av Mustachens ungdomsvänner och vi började prata om gamla tider  och minnen och roliga äventyr som man varit med om tillsammans med Mustachen. Det lättade upp lite.


Han var en mycket speciell man så jag har inte förmågan att beskriva honom men det kommer ju upp lite minnen.

Att han var en fixare av både motorer och klockor visste alla.

Att han hade andra sidor kanske inte alla visste.


Precis som jag älskade han djur. En tidig vårmorgon ringde telefonen. Han var borta vid gammelhuset och harvade potatislandet. "Skynda dig och kom sa han" och jag kastade mig i bilen i bara morgonrocken och körde dit.

 

När jag kom dit satt han på kanten av potatislandet och ute på landet trippade en liten tofsvipa med en liten rad av söta ungar och han hade inte sett någon sådan förut så han ville veta vad det var för något. Då satt vi där i majsolens morgonljus och tittade på.


Det hände att han ville att jag skulle komma och tala om vilken blomma det var som blommade på åkerkanten. Det var gulspira en blomma som inte är så vanlig men som växte i massor just där.


Han visade mig ett guckuskoställe som jag visserligen visste var det var.

Han kom och hjälpte Kinabror och mig att kapa och klyva ved med sin vedmaskin.

 

Vi satt potatis tillsammans borta på hans fina sandjord.

 

Vi satt på den gamla trädgårdsmöbeln och käkade mackor och drack kaffe och solen sken och potatisen växte bra.

   

Han kom med plantor till ryska tomater och plommon och en planta med björnbär. 


Vi satt och skrattade åt Åsanissefilmer och han hade alltid roliga kommentarer som jag skrattade lika mycket åt. Alla runt omkring oss tyckte att de sämsta och dåligaste som finns är just sådana Åsanissefilmer men det sket vi i.

Nu är han borta och världen har tappat en härlig och unik person som verkligen hade många sidor. Alldeles för tidigt.


Så gick den dagen och så kom lördagen. En betydligt ljusare dag med sol och varmt. Jag började dagen med att gå bort till Kinabror och hämtade Jack och vi tog långa promenader i skogen.

 

Frampå eftermiddagen åkte Broder B med fru, Kinabror och jag till Bräcke för att hälsa på Gubben som fyller 70 år. Där blev vi kvar till sena kvällen.

 

Det var god mat och tårta förstås och trevliga samtal. 


Idag fyller både Gubben och min Son år. Tänk att Sonen är 44 år och faktiskt gubbe snart. Tiden rusar fram.


Kianbror och jag har fullt upp idag. Det är älgkött som ska malas och paketeras och frysas in. Det är fint att ha mat i frysen. Där finns både bär, grönsaker kött och tunnbröd så man behöver inte svälta i alla fall.


Dagens ord: Livet är både svart och vitt och ibland bara grått och det är bara att ta det som det är.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards