Direktlänk till inlägg 24 november 2020

ATT ANVÄNDA FANTASIN

Av Anita - 24 november 2020 13:48

I den här mörka tiden ligger jag länge. Jag följer naturen och är det mörkt så sover jag åtminstone någon timme längre än vanligt. Inte bara sover. Jag läser bok eller tidning och gosar med katten innan jag masar mig upp. Dessutom ligger jag i sängen och bara tänker ut vad jag ska göra på dagen. Det är ju rent löjligt för det blir sällan som jag tänkt.

 

Inte så äventyrligt skulle det bli idag. Lite nollgradigt och vårlikt ute och glashalt på vägen.


Började med att sätta upp ljusslingan utomhus på väggen. Jag har slutat med utegran för det bara jäklas. Antingen hittar jag inte hålet den ska sitta i  eller också blåser granen iväg i stormen. Gör den inte det så snöar den över så man inte ser just något ljus. Nej ljusslingor går bättre. 


Det funkade bra. Tänk att det är så med mig att det som ska göras ute (utom med brummande maskiner) går bra och krånglar inte men det som ska göra inne är en helt annan sak.


Nu var det så att jag putsade fönster i köket och tänkte hänga upp julgardinerna men var är dom? Nej spårlöst försvunna. Jag letade oh letade men tomten har nog snott dom. Skit samma. Jag hittade en stor julduk som jag inte använt på flera år så jag klippte den i två delar och fik två gardinkappor. Ja ja men.


men......fållas måste dom. Nu kommer dagens äventyr och dagens svordomar. Ni som har en elektrisk symaskin kan ju zikzaza och det förenklar. Det går inte på farmors symaskin. Det måste fållas.

 

Mörkt i sovrummet där symaskinen står. Pannlampa, elektriska nya lampan och glasögon och förstoringsglas. 

Nu skulle det bli. Det var vit tråd i men inte instucken i nålen. Jag ser inte. Jag kan inte. Letade i mammas alla sygömmor för att hitta en sån där mojäng ni vet som man sticker in i nålen och drar igenom tråden. Till slut hittade jag ett litet kuvert som det stod smör på.  Där var den och jag satt i tråden i nålen och började sy. Fint gick det tills undertråden tog slut.

 

Då måste man ju spola och dra ut tråden igen och under pust och stön fick jag till slut till det.

 

Det blev väl rätt bra bara jag fick upp dom i alla fall men inte var det kul. 


Jag var tvungen att ge mig ut en sväng för att få lite luft. Det gäller att ha dubbar på skorna och det har jag. En liten tur bort till Broder B:s fru och hem igen.


Inte mycket att berätta om men så är det. Inga stora äventyr att berätta om men det är kanske bra för då händer det inget illa heller. Ha en bra dag till er alla.

 

Nu mörknar det mer och mer.


Dagens ord: När man inte har pengar att handla för får man använda sin fantasi.


 
 
Ingrid

Ingrid

24 november 2020 15:08

Vilken härlig gammal symaskin du har. En sådan stod uppe på hallen på Stenstugu när jag kom dit, men sen skaffade jag en vanlig elsymaskin och då hamnade den här gamla hos Åkes ena syster, som tog bort symaskinen och använde underredet i trädgården.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

24 november 2020 21:20

Vad roligt att du använder den vackra gamla symaskinen. De gånger jag har sett en sådan, sedan jag såg min mormors, har de stått som en prydnad eller som ett utställningsföremål på museum. Men gamla saker brukar hålla länge och fungera bra. Bara man vet hur man ska göra. Det blev ett väldigt fint resultat med din fiffiga julgardinslösning :D

http://ibod11.com

 
Anki

Anki

25 november 2020 07:22

Jag måste säga att jag är full av beundran för din kreativitet ... och din förmåga att hantera en symaskin - och det blev jättefint också!
Vacker bild över sjön!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

25 november 2020 13:59

Vilken fin gardinkappa det blev. Kreativt tänkt!
Ser verkligen snorhalt ut hos dig. Ta det försiktigt!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Annika

Annika

25 november 2020 19:15

Tjenare tjejen. Nu är jag tillbaks i Bloggvärlden igen. Följer dig på FB så lite koll har jag allt på dig. Om det är nån tröst så har jag en lite modernare symaskin men inte faan är den nå lättare att trä för det. Din är i alla fall så mycket snyggare än min. Trots att det inte är så många mil mellan oss så skiljer det sig väldig då det gäller vinter. Vi har fortfarande gröna gräsmattor. Men det kommer säker snö så vi blir mer än nöjd. Ha det gott och var rädd om dig. Kramelikram

http://badtant.bloggo.nu

Anita

25 november 2020 20:08

Så fint att du är tillbaka. Jag har saknat dig och ditt glada humör Kram på dig

 
Kraka

Kraka

27 november 2020 12:09

Blev ju riktigt fint med den där gardinkappan.
Ha en fin fredag!

http://https://kraka.moah.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Av Anita - Tisdag 27 feb 10:01

  Nu har jag inte skrivit på ett tag för nu har den tid kommit som kallas för vårvinter Det är nu det är kallt på nätterna och solen börjar värma. Det är nu vi börjar ha folk som kommer hit. Det är då jag har mycket att göra.   Det är nu vi...

Av Anita - Torsdag 22 feb 08:31

  När man nästan gett upp hoppet så kommer en sådan sagolik dag som man glömt att det kan bli fast det är vinter. Bara någon grad kallt. Solsken hela dagen. Fågelkvitter    Måndagen var det tovningskurs och vi har gjort ganska många fåglar....

Av Anita - Söndag 18 feb 09:27

  Nu kommer Kinabrors son med familj, frun, tre barn och två hundar. Kinabror har eldat i sommarstugan. Det lyser välkomnande i alla fönster. Vägen och gårdsplanen är skottad. Vattnet fungerar och brasan är tänd. Älggrytan och potatisen puttra...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards