Alla inlägg under november 2020

Av Anita - 4 november 2020 09:14

 

Ibland fatt jag inte eller låter det inte gå in. I går morse slog det mig med en käftsmäll när doktor Micke p tv pratade om hur man blir när man är över 70. Det var ju presidentvalet som gjorde att han hade det pratet. 

En hel lista med hur det kommer att bli när man blir gammal och det var ingen rolig lista att läsa minsann.

Höra sämre, se sämre.

Tappar motorik och muskelkraft.

Man blir rutten i päran och fattar långsamt (vad blev det av det där att äldre är kloka och visa). 

Balansen blir sämre.

Man drabbas av sjukdomar som diabetes, artros och cancer. Det blir bara sämre och sämre.

Han sa inte att man blir fulare och fulare men så är det ju också. Det är bara värre och värre att vänta sig. Tänderna lossnar och håret blir tunt.


Nu är det väl bäst att man försöker att vandra omkring så mycket man kan medan man kan. Faaan. Jag som inte tänkt på hur jag är.


Dagen var i alla fall fin.

 

Pojkarna och jag åkte iväg till Pålgård och kyrkogården där mamma ligger. Vättaberget är så vackert en sådan här fin dag och kyrkogården är så fin.

 

Pojkarna rättade upp gravstenen och gjorde fint. Mamma var 75 år när hon dog i cancer och nu är jag snart 73 och har förslösat det mesta av mitt liv.

 

Hoppas bara att jag inte blir senil. Visserligen glömmer jag namn men det värsta med att man blir kocko i luvan är att man inte märker det själv. Kanske tycker alla att man är fläng men inte säger något. Usch.


Ja vad gör man. Hem och Jack och jag går badstrandsrundan. Har ska inte en fin minut förslösas. Nej ut i naturen.

Han hittar en stor stock i vattnet som han ska dra upp ur vattnet.

 

Inte bryr han sig om att vattnet är kallt.

 

Stark är han också.


Hem och hjälper Kinabror lasta ved som han ska ha bort till sommarstugan. Han bor fortfarande kvar där borta eftersom det är skapligt varmt ännu.


Gäller att hålla igång och ta vara på fina dagar så Jack och jag fortsätter vandra. Jag har ju ben som visserligen inte klarar att hoppa över breda bäckar längre men gå kan jag fortfarande.

 

Det är fint i min skog. Mossan är mjuk och solen kastar in lite strålar. Bäcken är full med vatten som om det vore den värsta vårflod. Jack hoppar över elegant och lätt. Jag hoppar över och halkar tillbaka och blöter ner ena stöveln. Ja det är så det är. Balansen och muskelstyrkan är inte som den var. Det är bara att inse.


 

Sitta en stund på Kinabrors trappa och se ut över sjön. Jag har gått långt en sådan här dag och visst vaknade jag inatt och hade träningsvärk i benen men så är det väl med en gammal kärringkropp.


Tramp säger att han redan vunnit valet fast man inte räknat rösterna ännu men vad mer kan man förvänta sig av gubbstrutten. Bevare oss väl för sådana gubbar. Vi får väl se hur det blir. Han lär väl drabbas av en massa krämpor han också pga av ålderdomen. 

 

Solen skiner idag och det är frost på marken för första gången i höst. 

Katten vill ha mat.

Fåglarna vill ha frö.

Spisen vill att jag ska elda. 

Magen vill ha kaffe och låter jag bli att se mig i spegeln kan jag förtränga att jag är en gammal kärring som bara blir sämre och sämre för varje dag.


Dagens ord: Nu för tiden är man inte vis och klok när man blir gammal, bara gaggig och dum och till besvär tycker dom som är unga och tror att dom ska vara så för evigt.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards