Direktlänk till inlägg 3 december 2020

TOMTAR KRYPER FRAM UR VRÅNA

Av Anita - 3 december 2020 10:18

 

Här är ingången till vättarna och tomtarnas rike. Tänk att det är december och så lite snö. Lite snö och lite blåst och blankis på sjön. Mer kan man inte önska sig av vintern. Tänk om det kunde få vara så här då ska jag inte klaga. Det lovar jag.


Tråkigt nog blir det mer och mer corona för varje dag och vi håller oss hemma. Far iväg på affären när det är som minst med folk. 

 

Visst finns det besvikelser i alla fall. Min fd jobbarkompis och jag brukar alltid stöpa ljus den här tiden men iår har vi fått ställa in det också och det är ju synd. Allt roligt som man brukar göra den här tiden är ju borta men det hade kunnat vara värre. Vi är i alla fall friska och krya hela gänget just nu.

     

Måndag var det köttbullstekning av fem kilo köttfärs. Jag blandar älgfärs med fläskfärs och steker i ugnen. Det tog nog mest halva dagen och sedan kom Broder B och frun och Kinabror på middag. Vi måste ju prova och se om dom duger som julköttbullar och det gjorde dom.

 

Så har jag lagat jultomtemarchallerna och dag för dag blir det lite juligare och juligare. Nu har dom gamla tomtarna fått komma fram. Det tänder minnen. Paret med tomteluvorna som mamma och jag sydde. När gubbtomten ramlade ner med örat i en kaffekopp och fortfarande har en brunt öra. Mammas stickade tomte som hon gjorde lika till barnbarnen och så den jättegamla tomten som jag fick när jag var liten. Ja så många minnen när julsakerna kommer upp.


Nu gäller det att försöka muntra upp sig så gott det går och jag har bestämt mig för att göra juligt varje dag och frossa i julsaker. Har man massor med lådor fulla med grejor så varför inte. 


 

Så går jag förstås ute i skogen med Jack, åker spark på sjön.

 

Att åka i mörkret på en knastrande sjö är rätt härligt och rätt som det är ser man något som man undrar vad det är. Är det ögonen på ett djur som syns eller vad då? I juletid vet man aldrig. Vad är det som man ser i ögonvrån? Lika bra att inte veta.


 

Igår kom Storfiskarn oh fikade en stund men annars var det lugnt. 

 

Nu vaknar jag till en dag då vädret har ändrat sig. Det blåser och snöar lite lätt och är nästan nollgradigt. 


Dagens ord: Det går inte att bestämma över vädret och tur är väl det. Tänk om alla skulle bestämma, då blev det ju slagsmål på en gång.


 
 
Ingrid

Ingrid

3 december 2020 11:21

Nog är det mycket som inte blir av i de här pandemitiderna, men ni är ett ganska stort gäng som trots allt vågar träffas. Här sitter jag mestadels ensam och väntar på det där vaccinet som ska komma och frälsa oss.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

3 december 2020 19:40

Jag förstår att du är ganska nöjd med vädret och visst är det fint med frost och is på sjön. Jag skulle gärna vilja ha ett litet snölager också men det behöver inte vara särskilt tjockt. Bara så att det känns som vinter.

http://ibod11.com

 
Åke

Åke

4 december 2020 14:07

Corona ja det är ett dystert besked dagligen nu... Så kul du tar upp det här med småtomtarna igen, det är där dom håller hus! Jag tror det är bara du som vet var dom bor :) Det där skulle jag vilja se med egna blå. Ljus stöp: Den minns jag från ungdomens dagar, när man fick doppa brädan med en massa vekar i mors jättestora kastrull i tvättstugan. Jag glömmer det aldrig, och mor som alltid samlade på de små ljusen sedan de brunnit ned. Jag hade önskat att min dotter hade fått varit med och sett det hela och varit delaktig... Kanske en annan får ta tag i det :) Fina bilder och tur du har lite snö, här vid kusten regnar det förmodligen bort idag. Jag kommer givetvis att fortsättningen att lägga ut bilder jag fångar. Vi sköter om oss.

http://www.nacka144.se

 
Soldansare

Soldansare

4 december 2020 16:55

Att åka i mörkret över en knarrande sjö låter rätt läskigt, tycker jag.
Här har snön som kom i natt regnat bort. Lika bra, tycker jag.

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Av Anita - Tisdag 27 feb 10:01

  Nu har jag inte skrivit på ett tag för nu har den tid kommit som kallas för vårvinter Det är nu det är kallt på nätterna och solen börjar värma. Det är nu vi börjar ha folk som kommer hit. Det är då jag har mycket att göra.   Det är nu vi...

Av Anita - Torsdag 22 feb 08:31

  När man nästan gett upp hoppet så kommer en sådan sagolik dag som man glömt att det kan bli fast det är vinter. Bara någon grad kallt. Solsken hela dagen. Fågelkvitter    Måndagen var det tovningskurs och vi har gjort ganska många fåglar....

Av Anita - Söndag 18 feb 09:27

  Nu kommer Kinabrors son med familj, frun, tre barn och två hundar. Kinabror har eldat i sommarstugan. Det lyser välkomnande i alla fönster. Vägen och gårdsplanen är skottad. Vattnet fungerar och brasan är tänd. Älggrytan och potatisen puttra...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards