Direktlänk till inlägg 26 december 2020

EN ANNORLUNDA JUL

Av Anita - 26 december 2020 12:03

 

En annorlunda jul och ändå inte. Jack var överlycklig över tomten han fått. 


Jag lagade för mycket mat så Kinabror och jag kommer att få äta julmat i evigheter.

Kvällen innan satt Kinabror, Broder B och jag och spelade bingolotto och det brukar vi inte göra.

 

Visst har jag pyntat som vanligt. Det enda jag inte satt upp är girlangerna i taket.

 

Visst har jag tänt marchaller och lyktor överallt utomhus.

 

Så klart har Kinabror och jag tänt lyktorna på kyrkogården.

Däremot blev det ingen mässa vid 23-tiden pga coronan. Synd för det brukar bli en fin stund att avsluta julen med. Enda gången jag går i kyrkan dessutom. 

 

Det där med tomten blev som det blev. Kinabror fick det slitsamt. Tomtens renar hade gått  protesterat mot arbetsförhållande och Kinabror fick dra släden med fyrhjulingen. Två gånger, först mitt på dagen och så sent på kvällen och sedan skulle tomten trött och hungrig ha skjuts hem till Vårkallhöjda.

 

Beställningen på julsnö funkade också. Att susa fram i snöfallet på släden och se hollandsbarnens glada miner när dom för första gången fick se en svensk tomte värmde hjärtat.

 

Konstigt nog hade jag fått några julklappar som jag inte alls tänkt på. Av sonen fick jag presentkort på böcker så nu ska jag köpa Mandelsmans andra kokbok. Blommor har jag fått av vedänglarna och amaryllysen slog ut på julaftonen precis som det ska vara.

'  

Hemstickade fina sockar och badskum och badbomber som jag provade på julaftonsnatten. Först blev det regnbågsfärger och sedan turkosfärgat vatten. Härligt. En pläd och muggar och en ängel. Tänk så roligt det är att öppna julklappar och jag gillar julpapper också. En del extra fina sparar jag tom.


 

Jag hade förstås min jultröja på och trots allt blev det en rolig julafton. Juldagen var stora lataredagen. Kinabror och jag såg på roliga filmer på tv, eldade i braskaminen, fikade och mådde gott. Åt gamla rester så ingen matlagning behövdes.


Nu väntar ett nytt år och jag hoppas att det blir ett bättre år då man får träffa lite mer folk. Då man till och med kanske kan få en kram och få dansa lite grann. Man kan alltid hoppas.

 

Dagens ord: Det gäller att glädjas över det som blev bra och inte grämas sig över det som man missade.


 
 
Soldansaren

Soldansaren

26 december 2020 13:31

God fortsättning till dig! Så kloka dagens ord som jag ska ta med mig till nästa år. Kram!

http://soldansarenssida.blogspot

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

26 december 2020 17:27

Det ser ut som en mysig jul trots allt. Jag är imponerad av Jack för att han inte sliter sönder sin fina tomte direkt. Det skulle mina hundar ha gjort och det var bara att konstatera att det var ju bra att de hade kul en kort stund :D
Vad fint att holländarnas barn fick tomtebesök också. Säkert en kul överraskning.
God fortsättning och vi får hoppas på ett bättre och roligare 2021.

http://ibod11.com

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

27 december 2020 12:31

Så vackert hos dig och mysigt.
Bilden med kyrktornet och sjön är helt fantastisk!
God fortsättning!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Åke

Åke

27 december 2020 18:06

God fortsättning! Men oj så fint du fick till det 👍Jag bara älskar marchaller liksom levande ljus. Det andas frid över dina fina bilder och berättelser.

http://www.nacka144.se

 
tant Hannele

tant Hannele

29 december 2020 21:51

Slappa mellandagar är bäst.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards