Alla inlägg under december 2020

Av Anita - 3 december 2020 10:18

 

Här är ingången till vättarna och tomtarnas rike. Tänk att det är december och så lite snö. Lite snö och lite blåst och blankis på sjön. Mer kan man inte önska sig av vintern. Tänk om det kunde få vara så här då ska jag inte klaga. Det lovar jag.


Tråkigt nog blir det mer och mer corona för varje dag och vi håller oss hemma. Far iväg på affären när det är som minst med folk. 

 

Visst finns det besvikelser i alla fall. Min fd jobbarkompis och jag brukar alltid stöpa ljus den här tiden men iår har vi fått ställa in det också och det är ju synd. Allt roligt som man brukar göra den här tiden är ju borta men det hade kunnat vara värre. Vi är i alla fall friska och krya hela gänget just nu.

     

Måndag var det köttbullstekning av fem kilo köttfärs. Jag blandar älgfärs med fläskfärs och steker i ugnen. Det tog nog mest halva dagen och sedan kom Broder B och frun och Kinabror på middag. Vi måste ju prova och se om dom duger som julköttbullar och det gjorde dom.

 

Så har jag lagat jultomtemarchallerna och dag för dag blir det lite juligare och juligare. Nu har dom gamla tomtarna fått komma fram. Det tänder minnen. Paret med tomteluvorna som mamma och jag sydde. När gubbtomten ramlade ner med örat i en kaffekopp och fortfarande har en brunt öra. Mammas stickade tomte som hon gjorde lika till barnbarnen och så den jättegamla tomten som jag fick när jag var liten. Ja så många minnen när julsakerna kommer upp.


Nu gäller det att försöka muntra upp sig så gott det går och jag har bestämt mig för att göra juligt varje dag och frossa i julsaker. Har man massor med lådor fulla med grejor så varför inte. 


 

Så går jag förstås ute i skogen med Jack, åker spark på sjön.

 

Att åka i mörkret på en knastrande sjö är rätt härligt och rätt som det är ser man något som man undrar vad det är. Är det ögonen på ett djur som syns eller vad då? I juletid vet man aldrig. Vad är det som man ser i ögonvrån? Lika bra att inte veta.


 

Igår kom Storfiskarn oh fikade en stund men annars var det lugnt. 

 

Nu vaknar jag till en dag då vädret har ändrat sig. Det blåser och snöar lite lätt och är nästan nollgradigt. 


Dagens ord: Det går inte att bestämma över vädret och tur är väl det. Tänk om alla skulle bestämma, då blev det ju slagsmål på en gång.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards