Direktlänk till inlägg 5 januari 2021

LOKALT KALLARE

Av Anita - 5 januari 2021 12:18

 

I går morse slog det till. Kylan. Varför är det alltid fel när det är vinter. Säger dom 10 grader minus på väderlekstjänsten så är det det dubbla här i Fisksjön.


Kinabror skulle skjutsa mig till Östersund till tandläkaren igår. Det var 21 grader när vi for och visst var det vackert. För första gången på länge kom solen upp. Den blir ju inte uppe länge men ger skimrande ljusfenomen i aprikosrosa och orange.  men...... i stan var det bara 10 grader kallt och väldigt fint.


 

Hem och elda och elda och elda.

Dubbla täcken i sängen och pyjamas i flanell och så katten. Jag har inget element i sovrummet som fungerar men det är väl ok. Katten sov hos mig hela natten minsann. Bättre än en varmvattenflaska.

Jag låg och tänkte på hur Holländarna hade i sitt risiga kalla hus.


Så en ny dag. Ved måste in. Fåglarna få mat. Eldas i båda spisar. 24 grader kallt. På nyheterna säger man "södra norrland 8-10 grader kallt, lokalt kallare upp till 15 garder. Ta dom i häcken. Alltid kallare. Men det har hänt att det varit över 30 grader kallt i en hel vecka förut så vem är jag att klaga. Det har varit värre.


 

Hämtar ved och släpar upp för backen. Kall om näsan.

Tänk så långt till sommaren. Tänk så långt till fågelsången.

Långt till blommorna.

Tänk att få ligga i hammocken med en bra bok och en skål med nyplockade jordgubbar eller varför inte ett strå med smultron. Ligga och höra på fåglarna och känna doften av blommor. Det vore något det.

 

Det vore grejor det. Hoppas bara att man får uppleva det igen. Nu med coronan så vet man man ju aldrig hur det blir.

 

Nu blir det inte mer att skriva om idag. Jag ska inte gå ut förrän framåt eftermiddagen då jag får bylta på mig och ta mig bort till Kinabror för att äta middag. 


Dagens ord: Bra att ha ved i kylan, det har hänt att jag inte ens haft det, så livet har blivit bättre.

 
 
Åke

Åke

5 januari 2021 13:07

Oj så det drog till och blev kallt för dig, jag hade bara 12 på ön här i morse. Ja man kan längta till jordgubbarna. Enda trösten du har är att du fick till fina bilder :) Vi sköter om oss.

http://https://www.nacka144.se

 
Ingrid

Ingrid

5 januari 2021 14:39

Hu så kallt ni har fått! Här är det noll-gradigt ännu och det är jag tacksam över.
Men du får vackra foton av vintern! Den första bild är jättefin!
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

5 januari 2021 19:25

Oj, det var en väldig skillnad på temperatur här i stan och ute hos dig. Men det är väl kanske någon slags utstrålning från alla värmekällor här som på något sätt värmer lite. Det förklarar i så fall varför det alltid var kallare i Optand när vi bodde där. 38 minusgrader hade vi en gång och det vill jag inte vara med om igen.

http://ibod11.com

 
Skogsälvan

Skogsälvan

6 januari 2021 10:21

Snö här också. Men inte lika kallt.
Vackra bilder. Dag 8 med covid, väntar på förbättringen som inte kommit än.
Kram

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

 
Soldansare

Soldansare

6 januari 2021 20:42

Här har jag gått och huttrat när vi haft - 1, så jag känner att jag borde hålla käften. :) Tur du har katten.
Värmande kramar!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ingen bild

Flurig

7 januari 2021 00:02

IJ ag minns när jag flyttade till Stockholm för att plugga, oj, vad jag frös på vintern , hade ju hört på radion att här var jualdrig så kallt som hemma . Inte visste jag att den fuktiga luften kändes mycket kallare än ” södra Norrlands inland”.

” Bra att ha ved i kylen” ,, ”vilken konstig människa” hann jag tänka innan jag läste om och läste rätt!

 
Ingen bild

margareta lundgren

8 januari 2021 12:18

Hej ! Jag såg den stora hunden som din bror tagit hand om. Är det en Leonberger eller en blandning med leonberger o något annat?

Anita

11 januari 2021 10:52

En korsning mellan sarplaniak och hawavart, en sorts vallhund.

 
spin the wheel

spin the wheel

13 oktober 2022 05:14

Den kalla vintern har anlänt och pryder den med mogna röda bär.

http://spin-thewheel.com

 
slime rancher 2

slime rancher 2

26 oktober 2022 06:57

Hybrid av en sarplaniak och en hawavart, en vallhundsras.

http://https://slimerancher2.io

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards