Alla inlägg den 1 februari 2021

Av Anita - 1 februari 2021 11:04

 

Det finns blånyllen som påstår att ^`det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.`Tar er i aslet. Idag är det kallare än förut. 

 

Jag måste ut och hämta ved och mata fåglar och hämta posten.

Jag har på mig.

Trosor fleasbyxor, jägarbyxor med flanellfoder.

Jag har på mig undertröja, fleaströja, norsk ylletröja och tjock jacka.

Dubbla yllesockar och varma skor.

Halskrage som jag kan dra upp över munnen och tjock mössa med foder.

Varma fodrade handskar.

Inte kan man väl få på sig mer, möjligen en vargpäls men någon sådan har jag inte.

Så kom inte och säg att det är fel på klädseln.


Alltså är det mig det är något fel på.

Postlådorna är bara små prickar i snön.

 

Jag kommer inte ner till källaren för jag ids inte skotta i kylan.

 

Veden börjar ta slut. Det är inte mycket kvar.

 

Vedkärran knarra och går trögt i kylan.

 

Igår var professorn hit. Han skulle revidera kassaboken för vägföreningen och han åkte spark ner från byn utan att klaga på kylan.


I förrgår var Broder B med fru och Holländarna nere hos Kinabror och grillade korv. Kinabror ringde och frågade om jag skulle komma dit men inte fan går jag ut i den här kylan för att grilla korv. Fattar ingenting.


Jag har frusit på vintern i hela mitt liv. Vi hade långt till skithuset och huset var så kallt så det var is på väggarna i köket när man steg upp. Jag satt i spiselhörnan i värmen och drack choklad . Så på skolan skulle det åkas skidor varenda dag och jag frös om fötterna i dom kalla pjäxorna och elastabyxor som var svinkalla. Händerna var som isbitar och jag frös och frös.


Så kom inte och prata med mig och kalla kläder eller att det är friskt ute. Friskt ......? när det är svinkallt så man knappt kan andas och kalluften går ner i lungorna och kyler ner hela kroppen.

 

Var så god. Gå ni ut och frys om näsan och öron och fingrarna bäst ni vill och säg att det är friskt. Jag stannar inne oh eldar. 


Dagens ord: Alla är vi olika men jag känner mig mest olik av alla.




Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards