Alla inlägg den 22 februari 2021

Av Anita - 22 februari 2021 14:45

I förrgår skottade jag fram till bastun för nu längtade jag så efter ett bastubad. Eftersom det inte är någon vattengympa med åtföljande bastu på grund av den jävla pesten så har jag inte bastat på flera månader. 

 

Eftersom det var så mycket snö så hann jag inte basta den dagen och så blev det regn och ruggväder så igår blev det inget heller men nu så.


Utrustade mig med min lilla rosa korg lite torr ved och apelsiner.

 

Det brann så bra och röken bolmade så högt att jag fick ett meddelande från andra sidan sjön om att dom såg röken ända dit.

 

Så är det bara att krypa in i värmen och må gott.

 

Så sitter jag där och skalar blodapelsinen och tänker på att dom kommer från Sicilien .

Tänker på att någon klättrar och plockar de doftande frukterna och ovanför ser man vulkanen Etna. Det är där dom växer där det är varmt på dagarna och kallt på nätterna. Då blir dom röda.


Jag skalar och saften rinner och jag drömmer om Italien. Minns förr när jag var liten fick man apelsiner någon enstaka gång och då inlindade i ett färggrant sidenpapper med ett kors på. 

Annars var det mest jaffa, ni vet dom med det tjocka skalet. 


Ja här kan man sitta och drömma men troligen så plockar man dom väl med någon maskin och under hets och brådska som allt är nu för tiden.


 

Mina ben är vita men det är ju inte så konstigt. Dom har inte sett sol på väldigt länge. 

Nu hoppas jag på att solen ska komma någon dag så jag kan sitta nere vid strandstugan i lä och dricka kaffe och låta solen tränga in i mig och få mig att må bättre.


Annars har jag inte gjort så mycket idag bara kokat lite salva till Gamle A. Han behöver just den för sitt psoriasis och det hjälper som tur är. Roligt att göra något som hjälper.

 

Tog fram min kista med bivax. ringblomolja och lite lavendeldroppar och kokade ihop en salva som luktade så gott. Satt mig och rörde den tills den var fluffig och kall och härlig.


Nu har jag duschat och tvätta håret och ska snart gå bort till Kinabror. Det är han som lagar mat idag och det blir kyckling.

 


Dagens ord: Nu ska jag banne mig bada bastu åtminstone en gång i veckan.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards