Alla inlägg den 28 mars 2021

Av Anita - 28 mars 2021 10:16

 

Påsken har alltid varit en favorithelg för mig. 

Inte så omständigt utan en helg då man kan vara ute och inga speciella krav på mat heller.


Så var det pimpeltävlingar. När jag var liten var det pimpeltävlingar på varenda sjö hela vårvintertiden. Det var folkfest. Det fanns korv  att köpa. Det var lotterier och fina priser och musik ibland. Det hände till och med att det landade ett flygplan och man kunde få åka en tur mot en slant. Jag gjorde det aldrig men man kunde.


 

Min mamma som mest stod hemma i köket och suckade och pustade var alltid med när det var pimpeltävling. Pappa också förstås och dom kom ofta hem med priser. 


Även i nutid har det alltid varit långfredagspimpel på Lillsjön i byn. Det har varit roligt det också. Lite annorlunda och alla kunde vara med. Man kunde vinna på biljetten. Man kunde vinna på minsta fisken och största. Till och med jag som är en dålig fiskare har vunnit flera vinster.

 

Det var kolbullstekning och framför allt folkfest. Det är då dom som flyttat kommer hem och gamla klasskamrater och andra vänner är där. Riktigt trevligt.

 

Så dagen därpå var det en egen liten pimpeltävling hemma hos oss.


Så hade jag alltid middag hos mig och vi brukade vara 15-20 personer.

 

Det var då det. Nu blir det väl ingenting med någonting. Visserligen har jag tänkt att vi blir några av oss som äter tillsammans men ingen pimpeltävling och inga som kommer och hälsar på nerifrån skåne. Trist med den här attans coronan som förstör. 


Inte har jag någon lust att påskpynta ens. Jag som brukar ha så mycket till påsk. Kanske köper jag mig en bukett påskliljor för det är favoritblommor. Vi får se.


Dagens ord: Inte ens någon blåkullafärd blir det heller.



Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards