Alla inlägg den 24 april 2021

Av Anita - 24 april 2021 09:29

 

Det är väldigt sällan jag köper något nytt. Tex är det 42 år sedan jag bytte kamin och den gamla plåtkaminen har verkligen gjort sitt. Det märkte jag i vintras när det var kallt och den bara åt ved utan att ge någon värme.


En ny täljstenskamin köptes och sattes in. Som med allt i det här landet är saker och ting omständiga och tar tid. Först ska man försöka få tag i någon på kommunen och dom har telefontid som det tar tid att komma fram. I mitt fall en vecka.

Sedan ska man fylla i papper och vänta på att blanketten kommer.

Så ska det tas kontakt med en sotarbesiktare. Ringde och det tog några veckor innan han kom.

Igår kom han. Man får inte elda förrän det är beisktigat. Flera veckor efter att kaminen  satts in tog det innan jag fick elda.

 

En trevlig och gullig kille som proveldade och kollade muren och var hur trevlig som helst. Han tände och det brann.

Så fin den är både killen och kaminen.

 

Det händer inte så mycket i byn en sådan här kall blåsig dag Så då kom först Kinabror och Jack för att kolla kaminen och sedan kom Broder B med fru och hunden Nalle.


Jag höll på att laga mat men vi skulle ju kolla och fika och satt oss i vardagsrummet för att titta på brasan. Vi glömde bort Nalle som smög sig in i köket och åt upp en halv falukorv.


Efter att ha fått skäll så kröp han upp i soffan och gjorde sig så snäll och fin han kunde.

 

Han gjorde sig så fin och snäll han kunde och vem kan motstå en sådan sötnos. Vad mer. Svinkallt ute och det går väldigt sakta snön vill liksom inte försvinna. 

 

Jag tog in min fuxia från källaren för en vecka sedan och den har fått både blommor och blad och inte nog med det, Den har fått svampar också.. Blommorna jag har i fönstren börjar blomma nu. Pelargonerna speciellt och visst är det fint att ha blommor när det inte händer så mycket ute. Fjolårets chiliplantor har frukt som börjar bli röda. Bara jag får nog många ska jag försöka göra picklad chili. Tror att det kan bli gott.  Tror att jag har mer än 100 växter inne nu.


 

Orkideerna blommar för fullt och har flera stänglar på gång med knoppar på. 

'

Arla bjuder på kosläpp på datorn kl 10 och det ska jag se. Jag minns kosläppen här på gården när jag var liten. Förväntansfulla satt vi på hagen och väntade på att korna skulle komma ut och vara som galna av glädje. Det var länge sedan men jag ska i alla fall se på det. Ha en bra helg och hoppas att ni har det mindre blåsigt än här.


Dagens ord: Galna kossor är roligare än galna människor.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards