Alla inlägg den 4 maj 2021

Av Anita - 4 maj 2021 07:21

Vaknar vid 5-tiden av att katten Morris vill gå ut. Det var ett märkligt ljus den här morgonen lite guldskimrande. Så får jag se att två rådjur är i trädgården. Jag har inte sett dom på hela vintern men nu är dom här, magra och eländiga men ändå två stycken. Skulle tro att dom mumsat upp tulpanerna men det är dom väl unt efter den hårda vintern.


 

Nu är det äntligen dags att börja stöka omkring utomhus. Oj så mycket det finns att göra nu. 


I helgen har AMV och Gubben varit här och AMV och jag gick bort till Holländarna för att se hur långt dom kommit längst bort i byn. Vilka fantastiska människor.

 

Dom bygger bastu och har gjort en fin hage runt hela åkrarna. Ett nytt skithus och inne i köket odlas det på varje fläck. Det är växter i alla fönster och från golv till tak. Det ska bli odlingar utan like. Det piper små fågelungar  i en låda. Vaktlar.

Ute kacklar det några hönor och vi sitter ute och dricker kaffe. Vi pratar på en blandning av svenska och engelska.

Dom har gjort tussilagosirap och vi har mycket att prata om. Det var de bästa som hände att dom kom dit.

 

Han är snickare och gör de mest otroliga saker av stubbar och stockar. Jag kunde. inte låta bli att fota trappan till det lilla huset man byggt. 


AMV och Gubben åt hos oss och helgen gick väldigt fort. 


Nu ska det fixas i rabatter och odlas även hos mig. Jag skulle ju inte göra det iår men lusten kommer när blåsten slutar vina och snön försvinner. Kinabror har startat vedkapen och hunden Jack leker med bollar.

 

Det är väldigt sent i år. Först krokusen kom nu och i vanliga fall har blåsippor och vitsippor slagit ut. Sjön brukar ha gått upp men inte nu. 


Inne är pelargonerna grönare än vanligt och fulla med blommor och knoppar.

 

Jag vet inte vad pelargonerna heter men dom flesta kommer från gamla plantor. Det är bara rosenpelargonerna som inte börjat blomma.

 

Pelargoner kallas för tantblommor men dom är fantastiska. Tål det mesta och bara blommar och blommar.

 

Den här kommer från ett skott från DansBritts pappa.

  

Den vita kommer från skott från Håsjögården.

 

Den här kommer från Mustachens farmor. Jag kommer med flera bara dom slagit ut.Dagar Jag har åtminstone 8 olika som inte slagit ut ännu. 


Ser att det börjat blåsa nu igen och det gillar jag inte för jag hade tänkt kratta och frakta bort en massa löv idag och stöka lite i växthuset. Visst ska jag ha en massa pappersjobb att ta tag i men eftersom jag har en ny mail som jag inte kommer överens med så gruvar jag mig. 


Nåja det är bara att ta tag i dagen och den började ju väldigt bra med solen första strålar och fina rådjur som mumsar tulpaner. 


Dagens ord:  Dagar utan blåst är en välsignelse.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards