Alla inlägg den 25 maj 2021

Av Anita - 25 maj 2021 09:56

 

Jag har väntat i det längst med att ta ut dynorna till hammocken för det skulle bli regn men nu kunde jag inte hålla mig längre. 

 

Å min gamla fula hammock men så älskad.

Nu ligger jag här med en tidning och en kopp kaffe och runt mig flyger fåglarna. Ett fågelkvitter som är bedövande. Konstigt nog har domherrarna kommit i stora flockar. Dom som bara brukar vara här när det snöar och är kallt. Inte är dom rädda heller utan en hona sätter sig till och med på bordet och på hammocken och tittar på mig. Det är mulet men ingen blåst och björkarna börjar slå ut.


Jag har satt potatisen. Ser inte ut så mycket men det räcker nog till jul i alla fall.

 

Igår gjorde DansBritt och jag en tur till handelsträdgården och handlade blommor. Ja, det var jag som handlade blommor och hon som var sällskap. Vi åt hamburgare och hade en riktigt trevlig dag.

 

Hemma igen började jag genast plantera. Hittade prickiga petunior och randiga. Det finns så mycket roliga blommor  u för tiden så det är riktigt kul att prova nytt. Dom ska få stå i växthuset ett tag för det är alldeles för kallt ute ännu.


Har ni tänkt på hur ivrig man kan bli ibland. Det hände mig härom dagen då jag tänkt att laga mina bågar som jag gjort av sly. Några var lite murkna och jag började gå till skogen och hämta hem en massa kvistar. Dom är ju lätta att böja den här tiden utan att dom går av. 


Nu blev jag så ivrig Fram med sträng och tång och jag började sätta ihop bågen. Det fanns ju början till en längre båge och jag kunde bara inte låta bli.

 

Jag flätade och böjde och glömde tid och rum. Glömde äta lunch och glömde dricka kaffe. Jag bara höll på. Det var länge sedan jag hade en sådan iver. Nu ska jag bara plantera lite humle som får klättar och få till det grönt och fint.


Våren har kommit. Fåglarna har kommit. Blommorna sprutar upp och mitt humör är på topp trots att alla dagar som jag legat hopvikt på marken med spadar och krattor.

Gammelkärringen har ont i varenda led och tar mig knappt uppför trappen på kvällen men skit samma. Det är fullkomligt underbart när snön är borta.


 

Jag har fått en tidig födelsedagspresent av Sofie Propp. En gullig liten tomte som lyser om natten. Han får göra sällskap med dom andra figurerna. Jag ska snart bära ut dom andra tomtarna också. Vet att en del tycker att det smaklösaste som finns är tomtar i trädgården men det skiter jag fullständigt i. Vill ha ha tomtar så har jag tomtar. 


Förmodar att figurer och prickiga och randiga blommor också är smaklöst men det skiter jag också i. Tänk att få göra som man vill. Det är väl frihet det. Ingen karl som bestämmer eller andra som tycker. Frihet är det bästa ting.

 

Ibland gör jag mig en tur för att se hur långt naturen har kommit. Kabbelekan har börjat blomma och dom blanka gula lysande blommorna växer i alla diken. 

 

Dom fina trollgubbarna har fått en fin liten krona på huvudet som luktar så gott.

 

Jag såg inne i skogen att det fanns en stor liten hydda av gräs. Jag gick lite närmare och såg att det var spår som gick dit. Nej jag vände om. Man vet aldrig vad som bor där inne. Lika bra att gå hem igen.

Sorry det blev dubbla bilder och jag vet inte hur man tar bort den.

  

Nu börjar gräset växa så egentligen skulle jag ta fram gräsklipparen och klippa lite men jag skiter i det för jag vet att jag blir på dåligt humör när jag ska stå och dra oh dra i snöret utan att få liv i skrället. Jag skulle vilja ha en elektrisk så man slapp bli förbannad var enda gång. Jag har inte råd så jag får väl dras med skrället ett tag till.


 

Nej nu ska jag ut och fortsätta ett tag till med det som ska göras men ha en fin dag kära vänner och njut av fågelsång och stressa inte.


Dagens ord: Inget är som en kopp kaffe i hammocken med fågelsång och doft av grönt.




Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards