Direktlänk till inlägg 27 maj 2021

NU ÄR TÅLAMODET SLUT

Av Anita - 27 maj 2021 15:22

 

När jag gick ut imorse värkte min ena arm lite efter vaccinationen igår.

Ute gol göken för första gång. Den gol i vänster. Västergök är bästergök sägs det och det får vi hoppas är sant. Vi behöver det alla.


Jo tålamodet med plantorna som väller över alla bredder i fönstren tar slut och dom får faktiskt flytta ut i växthuset nu.

 

Tålamodet är slut så jag tar risken att dom fryser om både blad och ben. Skulle det bli minusgrader ute får jag väl lägga över dom eller tända lite värmeljus.

 

Jag har fått så många plantor av holländarn. Det är tomater, olika gurkor pumpa och chili. Själv har jag satt brockoli och lite av varje. Nu får jag inte plats med mer innan jag kan sätta ut blommor och sånt som ska ut om en vecka eller två.

 

Det har blåst och varit mulet diag men börjar bli lite lugnare nu.


Gamle A kom en sväng och fikade som han alltid brukar göra på torsdagarna.

Jag håller på att göra smörgåstårta till imorgon. Bra att bottnarna får ligga till sig lite och bli lite saftiga.


Idag ska jag åka till TuppOlas sambo för hon fyller år och imorgon fyller jag. Idag fyller "mitt ljus i mörkret" på andra sidan sjön år. Det är många födelsedagar nu. 


Jag tar det rätt lugnt idag och jag ska göra det imorgon också. 

Egenltigen skulle jag klippa gräset men jag gruvar mig för att dra igång gräsklipparen. Det är alltid ett skit när det är första gången. Jag drar och  drar oh drar och svär och drar. Nog ville jag ha en elektrisk maskin men jag har inte råd nu. Det blev ju dyrt med både tänder och kamin så jag får väl slåss men det gamla åbäket ett tag till.

 

Solen skiner in genom köksfönstret och ger värme till dom vita pelargonerna och till påskliljorna. Allt känns bra. 


Dagens ord: Häggen bakom maskin har slagit ut och när jag sitter hår i hammocken så kommer doften farande och jag hade nästan glömt hur gott det luktade.


 
 
Göran

Göran

27 maj 2021 19:30

Du må ha ett helvete när vintern är som värst men nu har du ju ett paradis! Njut medan du kan!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

28 maj 2021 09:45

det är bra att du tar det lite lugnt nu är du är nyvaccinerad. Man ska lyssna på sin kropp.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingridi

ibod11 - Ingridi

28 maj 2021 18:14

Ett jättestort grattis till dig på födelsedagen :D
Dina växter borde ha ganske bra skydd mot frost inne i växthuset men det är klart, blir det många minusgrader så är det nog inte så bra. Men jag tror att vi klarar oss från det nu när solen förutspås skina varenda dag framöver :D

http://ibod11.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards