Alla inlägg den 28 maj 2021

Av Anita - 28 maj 2021 21:57

Jag har just firat min 73-dje födelsedag och jag sitter här och minns.

Jag minns när jag var liten oh fick en födelsedagstårta från Fritzes i Hammarstrand. Att få en marsipantårta från cafe var ju något alldeles extra på den tiden. Jag fyllde år på morsdag och min besvikelse var stor när jag såg att det tårtan var garnerad med "Till Mor". 


Så kom tonårstiden och jag minns en födelsedag på Mallorca. Det var AMV, en tjej som hette Marie och så jag som var där.

Ett gäng fnittriga tjejer.

 

Jag blev väckt på säng med en present i form av en burk med jordnötter. Trodde jag minsann men när jag tog upp locket hoppade det fram en lössnopp. Oj så vi skrattade.

 

På den tiden skrattade vi mycket. Vart tog skratten vägen egentligen


Så min 40-årsdag. Det kom ett helt gäng utklädda människor. Först några mitt i natten och sedan på dagen.

Det var vanligt då att man klädde ut sig och den som fyllde år skulle lista ut vilka det var. Det var svårt eftersom dom kom från Skåne och jag inte hade en enda aning om att dom skulle dyka upp.

 

Det var släkt och vänner och jag blev så glad och vi hade verkligen trevligt.

 


Så kommer vi till det absolut mest  otroliga. Det var min 50-årsdag. Vaknade av att ett gång arbetsklädda människor stod i mitt sovrum. Mamma sparkade undan mina trosor in under sängen. Jag skulle gissa vad vi skulle göra. Kanske kasta in veden i vedboden? Kanske forsränning? Nej minsann. 

Dom skulle måla huset. Mitt stora fula bruna hus.

 

Två dagar målades det. Tjejerna från jobbet kom med mat och nog var det en present som heter duga. Tänk vilka vänner och släktingar jag har som gjorde en sådan fantastisk insats för mig. Jag glömmer det aldrig.

 

Så fint det blev. Det var som en saga. Mitt bruna fula hus förvandlades till ett solgult fint. Jag blir fortfarande tårögd när jag tänker på det.


Så har det varit en hemsk födelsedag också. För 10 år sedan drunknade en man från ön i Fisksjön.

Jag hämtade tårta och när jag kom hem var gårdsplanen full med bilar. Det var räddningstjänsten och poliser och på marken låg den drunknade mannen. Det var kallt och blåsigt och grannen hade låst in sig för han trodde att polisen skulle ta mig och att jag gjort någonting. Det var en hemsk upplevelse och jag glömmer aldrig den dagen.


Sedan har det varit många fina födelsedagar men dom här minns jag mest. också de resor jag gjort med vänner.


Nu till dagens som dagen är.

Började med att försöka få igång gräsklipparen. Första gången brukar det vara värst. Som ni vet så jag har inte den rätta knycken och jag drog och svor och drog och svor och till slut gick fanskapet igång och jag var redan trött innan jag började men jag klippte i en timme i alla fall.


Så snodde jag ihop en smörgåstårta.

 

Den blev rätt så god.


DansBritt kom med en fin blomma och frampå eftermiddagen kom TuppOla och Broder B.

 

Dom hade med dom gulliga hundarna Waimo och Nalle.

 

Dom är så kärvänliga och snälla och försöker få plats i soffan båda två.


Så gick den här dagen och jag var så glad för alla hälsningar på Mail, alla presenter och sms. Alla telefonsamtal och jag fick till och med en sång av DansAnn.

Det är roligt att fylla år även om det inte är så roligt att vara så gammal och inte orka dra igång gräsklipparen ens. Nåja, solen skiner och häggen doftar och blommorna börjar komma upp. Nu är det violer och maskrosor som pryder marken och granen har fått jättefina små röda kottar.

 

Dagens ord: Livet ska vara lätt att leva och idag så stämmer de orden verkligen. Det är lätt att leva idag trots en tjurig gräsklippare.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards