Direktlänk till inlägg 5 juni 2021

POLLEN

Av Anita - 5 juni 2021 07:08

 

Ännu en morgon med sol och värme. Fågelsång och flygande pollen. Aldrig har jag sett så många björkhängen på marken. Aldrig sett gulare bil och utemöbler fulla av gult pollen.  Jag hade en liten tanke på att putsa fönster. Nej, nu ljuger jag. Tur att jag inte gjorde det för då hade dom varit lika skitiga igen efter ett tag. Var till och med tvungen att spola av bilen för den var gul och rutorna gick inte att se igenom.


'Nog om det. En härlig dag var det. Började med att sätta in myggfönster i sovrummet. Nu börjar dom små liven komma igång och myggor i sovrummet vill jag inte ha.

 

Ut i solen och klippa gräs innan det blir för varmt. Vattna blommor och titta mig omkring på blommor som slagit ut. Vattna lite lätt.


Idag ska DansBritt och jag faktiskt börja om med vår fredagsrutin. Vi har ju fått vaccin och man kan vara ute. Kinabror har ju åkt till Skåne men vi ska börja äta ute på fredagar igen. Det är så länge sedan.


Nere i Hammarstrand har försommaren kommit längre. Rönnen har massor med blommor och till och med syrenen har börjat slå ut.


Vi började med att åka och vattna på mammas grav. 

 

Det är en så vacker plats och åkrarna är gula av maskrosor. Så vackert. Jag önskar bara att den här tiden skulle vara lite längre. Det bara smäller till och det blir högsommar direkt.


 

Det blev döda fallet som vi skulle åta vid den här dagen. Sommarmoln vandrade över himlen och utsikten var som vanligt helt bedårande. Lite folk men det kom fler och fler.

 

Till efterrätt tog vi lite glass. Det var första gången jag åt glass den här sommaren.

 

Två tanter ute på vift en härlig försommardag. Man kan inte önska sig mer.

 

Vi bor i en otrolig plats med alla dessa berg runt omkring och älven som rinner som en silverström  med guldglitter.


Nåja det blev lite handlade. Jag har ju levt på rester nu i två veckor så maten börjar ta slut. Hem igen.


Sundsvallsborna har kommit och jag gick bort till dom och drack kaffe och pratade bort en god stund. 

Satt en stund nere vid strandstugan och tittade på canadagäss och knipor som sam omkring. Borta vid badstranden badade två hundar. Ljummet och varmt och skönt. 20 grader varmt i vattnet.


Så tog jag cykeln och for ner på byn för att vattna på kyrkogården. 

 

Singsjön låg blank som en spegel och även där var åkrarna fulla av gula solar som en del kallar maskrosor och hatar.


När jag cyklade hem så kände jag brandrök och då blir man ju orolig. Det är ju så torrt nu och inget regn har kommit på väldigt länge.

 

Det låg lite dis över sjön och jag lyssnade på radion för att få reda på vad det var som brann. Det var visst någon hyggesbränning åt Bräckehållet till så värre var det inte som tur är.


Nu är en ny dag och precis som vanligt börjar jag med att klippa gräs. Det verkar aldrig ta slut men skit samma. Jag har i alla fall blivit vän med gräsklipparen nu så vem är jag att klaga. Varje dag med sommar och sol och blommor och fågelkvitter är ju en gåva som jag spar till sämre dagar.


Dagens ord: Sommar och sol vad mer kan man önska.





 
 
Ingrid

Ingrid

5 juni 2021 15:53

Det låter som en riktigt härlig sommardag, hoppas att det fortsätter så och att myggorna inte blir alltför besvärliga.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingridi

ibod11 - Ingridi

5 juni 2021 17:41

Vad härligt det låter med två tanter på vift. Roligt att ni kan ta upp fredagstraditionen igen :D Nu är det härliga dagar. Jag är visserligen inte hemma men det är skönt söderut också.

http://ibod11.com

 
Amisa

Amisa

7 juni 2021 18:24

Härligt att komma iväg lite på utflykt! Det är väldigt vackert där ni bor med bergen, sjön och skogen och visst är det väl trevligare att köra gräsklipparen än att skyffla snö?

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards