Direktlänk till inlägg 11 juli 2021

DEN VACKRASTE DAGEN

Av Anita - 11 juli 2021 08:04

 

På sommarens vackraste dag var det dags för älskade fastern begravning. Alla vi syskon åkte iväg till Alnön för att ta farväl. 

För 10 år sedan i samma tid tog vi farväl av fasters man, han den rara "farbror Elvis".


Tror att det blev som Faster hade velat ha det. Vi var bara 15 personer men det mesta gick i rosa.

 

 

Faster älskade rosa och rosa fick hon. Barn och barnbarn hade gjort de vackraste blomprydnader.

 

Så fint att få sluta vid 93 års ålder med rosa rosor och en solig fin dag. Tänk att hon var 20 år när jag föddes och hon var alltid så viktig i mitt liv. Så konstigt att hon inte längre finns. Nu ör jag äldst av alla och det känns konstigt.

 

Nu när jag träffar mina kusiner och kusinbarn tänker jag att faster lär vara nöjd med att fått sådana fina barn och barnbarn. Till och med barnbarnsbarn.

Det var så fin musik och begravningen avslutades med att man spelade "jämtlandssången."


Så bar det iväg till piren, ett matställe ute vid havet.

 

Vi fick plats under en svalkande paveljong och med en bris från havet som gjorde det behagligt och fint. Så sa vi till varandra att det var synd att vi ses så sällan.

 

Så är det så att Faster gillade hamburgare och hon gillade glass och bär. Så blev det Jättegoda hamburgare och till efterrätt glass.

 

Trots det sorgliga blev det en fin dag och ett väldigt fint farväl till käraste Faster.


När jag kom hem tänkte jag lägga mig en stund på soffan men där somnade jag och vaknade mitt i natten.

Det tar mer på krafterna än vad man tror.


Igår skulle det bli regn så jag cyklade iväg väldigt tidigt för att kolla hur det är på hjortronfronten.

 

Visst fanns det bär men dom är långt ifrån mogna ännu. Det värsta jag vet är folk som plockar hjortronkart bara för att hinna före andra. Nej mogna och gula och mjuka och fina ska dom vara så sylten blir fin och inte full med hårda kärnor och sockerlag.

Började klippa gräs men så blev det regn. Kinabror och jag åkte till Hammarstrand för att handla lite och sedan blev det inte så mycket mer igår.


Idag kommer Sonen och Fjällan. Jag planerade en massa men så hände det som inte får hända. I trappen sträckte jag mitt ena ben så jag kan knappt gå för det gör så ont. Få se om det mjuknar till framöver dagen.


Dagens ord: I rosa blommor och vacker sång for Faster till en annan värld.



 
 
Soldansare

Soldansare

11 juli 2021 20:02

Hoppas att benet tar sitt förnuft till fånga och du får några roliga dagar med sonen och fjällan.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Göran

Göran

12 juli 2021 10:35

Bra val att ta kaffet på "Piren". Där var jag förra sommaren med mina två äldre syskon när brorsan med fru var på genomresa. Härlig utsikt plus att allt var vansinnigt gott

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

16 juli 2021 07:59

En fin dag för en vacker och stämningsfull begravning,
Tråkigt med ditt ben ... hoppas det snabbt blir bättre!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards