Alla inlägg den 10 augusti 2021

Av Anita - 10 augusti 2021 07:19

 

Sofiepropp som är på besök hos mig sover fortfarande. Katten Morris har gått ut.. Min trumbyggarkompis som legat över inatt har redan åkt till jobbet.

Här sitter jag och tänker att jag ska skriva några rader innan allt drar igång.


Sonen åkte till Skåne på lördag och jag är alltid orolig när någon av de mina är på vägarna men allt hade gått bra.


Kinabror, hans ena dotter och jag fick oss till att dra iväg på årets första auktion.

 

Det var massor med folk och många turister så det blev rätt dyrt det mesta och ingenting som jag inte kunde leva utan men det var roligt i alla fall. En varmkorv och en kopp kaffe hör till i alla fall.

 

Där man hade parkeringen stod den här fina krukan på ett gammalt mjölkbord. Man ser alltid något när man är ute bland folk och inte bara glor på sina egna grejor hela tiden.

 

Kom hem och gick en sväng och sökte efter hallon. Det är inte mycket och de flesta är små men en liten hink blev det i alla fall.

 

Så gick jag bort till Kinabror och han hade fileat och stekt abborre och nog blev det en festmåltid alltid. Knaprig och jättegod och så sås som är gjord på alla färska kryddor från min trädgård. Fin lördagsmiddag minsann.


Så blev det då en ensam natt. Det var tomt och tyst i huset. Bara katten och jag men det varade bara en natt för på söndagen kom Sofiepropp och ska vara här några dagar. Det regnade som sjutton så vi kurade inne och började se på en serie från tid som var. Den var spansk och hette något med Kokerskan på...... och var så bra att vi satt i timmar och glodde.


Så gjorde vi det som vi alltid gör när vi träffas. Vi åt plankstek. Vi såg på serien och så kom Broder B och frun. Dom har besök av kompisar som bor i ett tält på gården. Tur att det slutat regna. Vi gick en sväng bort till Kinabror också.


På kvällen kom en kompis till mig och låg över.

Kinabror åt middag här.

Så hände inget mer vad jag minns. Idag får vi nog besöka igen av en gammal kompis till Kinabror. ja till mig också.


Det är plockning av vinbär som gäller idag för nu börjar dom bli mogna och fåglarna äter upp rödvinbären om jag inte plockar dom.

 

Det är en annan doft nu ute, lite tung och söt och det går inte att komma ifrån. Hösten börjar sakta krypa närmare. Fåglarna har tystnat utom förstås svalorna som kvittrar glatt fortfarande och sädesärlorna har fått många ungar som glatt springer omkring framför fötterna på en och vickar med lilla rumpan. Dom är så söta så.


Det är nu man skulle bada basta egentligen men getingarna har bosatt sig i bastun och precis där men sitter med rumpan. Visst är dom fredliga och snälla men man vet aldrig. En hoper getingar i ändan vill man ju inte ha. Känns inte så avslappnande att sitt där med surrande under rumpan så det får väl vara så länge. Eftersom dom är så snälla så vill jag inte bråka med dom heller. Att bli ovänner med getingarna nere vid sjön är ingen hit.


Dagens ord: Skördetiden är här och vattnet i sjön börjar bli kallare.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards