Alla inlägg den 31 augusti 2021

Av Anita - 31 augusti 2021 08:13

 

Söndagen kom med sol och en spegelblank sjö. Söndagen kom med HunnGun med Man och med den gulliga hunden som är mamma till Jack. Vi har faktiskt  träffats en gång varje år och många gånger när vi var barn också. hunnGun är en tremänning som är hur härlig som helst och det är alltid fest att träffa dom.

 

Vi började med att äta lite älggryta med olika tillbehör.


Det var så att Jack mamma löpte så vi fick hålla koll på hundarna. Ingen inavel eller valpar vill vi ha.

 

Sedan gick vi ner till sjön och satt på strandstugeverandan. Solen värmde gott och sjön var spegelblank. Fjärilar fladdrade omkring och det var en så härlig dag. Man kan inte önska sig bättre.

  

Sedan på eftermiddagen åkte jag med HunnGun ner till kyrkogården och sedan gick jag hem. 


Kinabror åkte ut på sjön för att fiska. Det gäller att passa på nu när det är en sådan fin kväll. Det är ovanligt att det är så här lugnt och fint så man måste passa på.


 

Jag gick bort till Kinabrors sommarstuga för att sällskapa med hunden Jack så han slapp vara ensam. Kvällen var magisk.

 

Så får jag se att Kinabror kom roende på sjön. Motorn hade krånglat och då är det ju bara att ro.

  

Så gick den minnesvärda dagen. Jag gick hem efter strandstigen i skymningen. Ropade på katten Morris som varit ute hela dagen. Ser att han dragit hem flera möss som ligger på gården och när han äntligen kom in hade han med sig en levade mus in. Jag lyckades ta upp den på sopskyffeln och kasta ut den. Inga möss inomhus vill jag ha.


Så blev det då måndag och det var fortfarande fint väder men nu blåste det förstås.

Svalorna flög omkring och sädesärlorna sprang omkring och vippade på stjärten. I min humle satt det massor med små små fåglar, vad för sort vet jag inte men troligen åt dom frö av något slag.


Kinabror, Jack och jag bestämde oss för att ta oss upp till vallbodarna där jag vet att det brukar växa massor med svamp. Vilket äventyr det blev. Vägen igenvuxen och inte nog med det. Den var totalt sönderkörd av skogsmaskiner så det var inte lätt att gå.

 

Vi kom upp till fäbovallen till sist och som vi visste så fanns det inte kvar ett enda hus, allt är rasat men det fanns ju åkrar och den gamla kojan kvar förstås.

 

Inte en enda ätbar svamp fanns det. En näve blåbär var det enda.

 

Jack hade i alla fall väldigt roligt och sprang fram och tillbaka.


Resten av dagen skördade jag örter och satt i solen på hammocken och knöt ihop dom till knippen att hänga till tork.

I rönnen satt det koltrastar.

På vägen åkte det bilar hela tiden. Det är förberedelse inför jakten som är på gång nu för nästa vecka börjar älgjakten.


Dagens ord: Än är det sommar och de sista dagarna ska njutas allt vad det går.



Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards