Direktlänk till inlägg 15 september 2021

FÖRSTA FROSTEN INATT

Av Anita - 15 september 2021 08:24

 

Vaknar med att jag har ont i nacken och axlarna. Träningsvärk är det väl skulle jag tro. Dimman ligger tjock utanför. 

Tur att jag lade skydd över fuxian igår kväll. Jag hann inte gräva upp den och ta in den igår.


Så var det igår. Undrar om det bara är jag som alltid har vidlyftiga planer på vad jag ska hinna och om någon fler än jag lätt överger planerna när något roligare dyker upp.


Det blåste mindre igår och jag hade bestämda planer. Alla pelargoner skulle grävas upp och tas in i växthuset.

Potatisen skulle upp och trädgårdsmöbler skulle bäras in. Växthuset skulle städas och döda tomatplantor skulle tas bort. Jajamen, här skulle det ske en massa saker.


När vi ändå pratar om tomater så kan ni se Fisksjöns skörd. Aldrig mer ska jag hålla på att försöka med tomater för det är bara en massa jobb och det blir aldrig någonting.

 

Nej tacka vet jag gurka. Jag har lagt in massor och ätit i sallad ända sedan i juli.


Nej nu skulle vi prata om igår. Kinabror och Jack kom och vi drack kaffe och så kom Svägerskan och undrade var hon skulle plocka lingon. Då följde jag med henne för att visa och vi hittade ett fint ställe där solen lyste så fint och lingonen var stora och röda och det var en fröjd att plocka. Jag skulle inte ha lingon för jag har allt jag behöver både sylt och lingondricka så jag klarar mig ett helt år så jag hjälpte henne att plocka.


Dat var en konstig dag. Sol och fint och regnskurar lite då och då. Hemma började jag ta upp potatisen.

 

Jag har satt fyra olika sorter och det är bra roligt att plocka upp potatis och se hur skörden blivit.

 

Nog ser jag rätt nöjd ut när jag ser den sortens gula potatisar som är så goda. Dom heter Prinsess och dom gillar jag skarpt.


Nu blev det så att Broder B o Svägerskan skulle bjuda på mat vid femtiden och jag började gå bort dit och naturligtvis började det regna så jag blev blöt för solen sken när jag gick så jag hade inga regnkläder.


Så åt vi och så kom Holländarna och då blev vi sittande länge och prata med dom och så tog dagen slut och jag skyndade hem innan det skulle bli mörkt.

 

De sista solstrålarna lyste in över trädgården.

 

Jag hann precis lägga skydd över fuxian innan det mörknade och så var dagen slut och jag hade minsann inte hunnit med mer än lite av vad jag tänkt.

Önskar att jag var en sådan person som kunde låta bli att planera så mycket för på så vis blir man alltid besviken på sig själv när man inte hinner med det man tänkt. Jag är ju för gammal för att hålla på så. Det säjs ju att man ska bli klokare ju äldre man blir men inte. Inte jag i alla fall.


Dagens ord: En del kloka ord stämmer inte alls på verkligheten.

 
 
Skogsälvan

Skogsälvan

15 september 2021 09:54

Förstår att du ser glad ut. Potatisen ser god ut och det är ljuvligt gott med egenodlad.
Här är ännu en dag med tvåsiffrigt och sommarvärme ute.
Ha en fin dag
Kram

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

 
Amisa

Amisa

15 september 2021 10:39

Vilken fin potatis du fått, egenodlat smakar bäst!

I större delen av mitt liv har jag varit en "fröken duktig" som alltid sett till att listan över saker att göra varit så lång att den aldrig riskerar att ta slut. Men nu har jag pensionerat "fröken duktig", livet ska vara lustfylld också och inte bara bestå av måsten. Unna du dig lite lättja, because you are worth it som det brukar sägas i reklam!
:)

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

 
Ingrid

Ingrid

15 september 2021 15:19

Så härligt med egen potatis. Att kunna gå ut och gräva upp nypotatis är något som jag verkligen saknar.
Kylan närmar sig här också, men ännu har vi sluppit frost.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Soldansaren

Soldansaren

15 september 2021 18:07

Jag är precis som du och gör upp vidlyftiga planer som så gott som aldrig genomförs. Antingen för att tiden inte räcker till eller helt enkelt för att något roligare dyker upp. Sen är jag missnöjd med mig själv. Måste försöka att göra lite mindre omfattande planer, det kan ju vara roligt att känna att man lyckas också. Som du med din fina potatis!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Anders

Anders

15 september 2021 21:34

Egenodlat smakar alltid bäst!

http://https://www.brapuls.se

 
ibod11 - Ingridi

ibod11 - Ingridi

16 september 2021 13:38

Vilken jättefin potatis och det är klart att du är glad och nöjd med den :D Jag tror att vi alla skjuter upp planerade insatser för att det dyker upp något roligare. Men det är ju helt ok så länge man inte sviker någon annan. Det vore himla synd om du skulle missa det roliga för att du följer planer till punkt och pricka.

http://ibod11.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards