Alla inlägg den 19 april 2021

Av Anita - 19 april 2021 08:01

 

Vilken fantastisk helg det har varit. Från blåst och kyla till sol och värme. Det är nu livet börjar att leva. 


Vi börjar med lördagens bäckrensning. Det brukar bli varje år för det fastnar igen med gamla stockar och pinnar och allt möjligt.

Jag brukar få hjälp med det. Utrustade med potatishackor och matsäck drog vi iväg. Det var hunden Jack i täten och så DansBritt med sina små barnbarn.

 

Det var bara en bit av bäcken som släppt isen men den biten fixade vi lätt.

 

De där två killarna jobbade på och fixade undan en massa bråte och fick bäcken att sjunga.

 

Vi kom upp till vättarnas underjordiska värld och jag berättade för dom om vättarnas liv i underjorden .

 

Kinabror höll på med att fälla björkar i björkbacken och naturligtvis satt vi oss där och fikade i solen.


När vi kom hem satt pojkarna en stund och slöade framför tvn och DansBritt och jag satt på verandan och lapade sol.


Sedan dom åkt gick jag bort till Kinabror och där var det fullt ös. Både Broder B med familj och Holländarna var där. Hollandarnas dotter gick genom isen så dom gick hem. Vattnet är kallt den här tiden och det är dålig is närmast land.


Så gick jag hem för att bada bastu  Sedan gick jag bort till badstranden för att titta på svanarna. Rensade bäcken där också. Vatten igen. 

 Så i

Det kändes så fint att sitta mot en varm sten och se svanarna simma omkring lite lugnt och försiktigt. Så var dagen slut och ansiktet var varmt av solen och det blev natt. Det är ljust länge nu på kvällarna. Ljuset vill inte slockna.


Så igår var det eld igen. AMV och Gubben och Krumeluren kom för att riva ett gammalt uthus på sin tomt.

 

Med hjälp av traktorn och Kinabror gick det rätt bra att riva huset och börja elda upp resterna.

 

Och solen sken och elden tog sig bra. AMV kokade soppa som vi åt i solen.

 

Sedan gick hon och jag badstrandsrundan och satt oss en stund på min veranda. Jag hade fått en flaska med mosserande jordgubbsvin av svägerskan i påsk och nu är en dag då man måste prova det.

 

Kallt läskande bubblande. Vi skålade för sommaren som ska komma och för vaccinen som vi fått som kanske kan göra att livet blir lättare att leva. 


Grillade hamburgare nere hos dom och elden brann ut.


Så var det dags för jord.

 

Kan ni tänka er. En liten tussilago har kommit upp mitt i snödrivorna och jorden tittar fram lite här och där. På vägen är det blötare och subbigare än någonsin. Eftersom nätterna är kalla tinar inte snön ett dugg fast dagarna är så varma.


Idag blir det eldens dag igen. Vi ska bränna våran brasa medan snön ligger kvar runt omkring. Det ser ut som om det ska bli en fin och härlig dag.


Dagens ord: Eld och vatten, jord och luft Det är grejor det.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards