Direktlänk till inlägg 30 januari 2022

EN RÄTT SKAPLIG VECKA FÖR ATT VARA VINTER

Av Anita - 30 januari 2022 11:04

 

Några dagar men riktigt fint väder. Onsdagen kom DansBritt med några semlor. Semlor är gott. Vi tog en sparktur på sjön och det var riktigt fint väder och gick riktigt fint på sjön.


Nu har ju hunden Jack kommit hem och då blir det ju som vanligt lite mera promenerande och till och med lite vandringar på skoterspår även om dom är lite för mjuka att gå i.


Lite bättre med maten blir det också eftersom Kinabror och jag turas om att laga mat. Då gör man sig ju lite mera för än om man är själv. Bara att erkänna att jag levt mest på gamla rester och sånt som går fort. Nu blir det annorlunda.


Så börjar julgranen att barra. Jag bestämmer mig för att imorgon ska den ut. Det är lite tråkigt för den lyser så fint när den står i hörnet och glänser. Mörkt och tomt när den försvinner. 

 

När jag klär av julgranen tänker jag alltid på hur det blir nästa år. Vad händer det här året som kommer. Blir det bara elände eller blir det ett bra år eller blir det bara så där. Hoppas bara coronan tar tar slut så det i alla fall blir någon dans och några andra festligheter och att vi får vara friska och de omkring också får vara friska.


Vilken lycka att Kinabror kommit hem. Nu när ovädret drar in så är det fint att ha en brorsa med traktor. Det har snöat rätt mycket inatt men det är i alla fall inte storm som dom har haft söderöver. Vi har klarat oss ganska bra men skulle jag varit tvungen att skotta skulle det tagit hela dagen.

 

Det är ganska mycket snö som ska bort.

 

Bort till byvägen. Ner till uthusen. Bort till gammelladugården. Ner till sjön. Hela gårdsplanen.

 

Oj vad det ryker snö.

 

Nu har det slutat snöa och solen tittar fram lite grann.

 

Idag lagar Kinabror mat och då blir det panerade abborrfileer och det är riktigt gott med kall sås med örter och potatis. Abborre är verkligen en riktigt god fisk som man aldrig lessnar på.

Nu lär det väl bli lite fisk framöver för det är ju snart tiden för att det ska gå att pimpla på sjön och få lite fiskar. Jag är ju dålig på att fiska på vintern. Tycker att det är kallt och blåsigt att sitta på sjön så jag får förlita mig på att Kinabror fiskar så det räcker till oss båda. Annat var det förr när det var sommar och lugnt på kvällarna. När mamma, faster Gunhild och jag satt med våra metspön och hade flöte och krok och mask att fiska med och sade "nappa nappa abborslok annars är du inte klok". Då var det skönt att sitta på sjön i gammelbåten och det blåste inte på kvällarna som det gör nu för tiden.

 

Nu sitter jag inne en stund efter att ha sopat och skottat lite av det som man inte kan göra med traktor. Som att skotta snö mot väggarna och sopa av bilen och trappan och lite sånt lite lättar jobb.

Nu latar jag mig en stund och Kinabror Jack och jag fikar lite grann. 


Dagens ord: Visst blåser det men inte så träden ramlar ner och inte är det strömavbrott heller. Det är nere i söder som man har de problemen och slipper jag skotta snö så är jag nöjd. Alltså en ganska nöjd dag. Inte ett gnäll från mig faktiskt.


 
 
Ingrid

Ingrid

30 januari 2022 12:56

Vilken vacker tulpanbukett, den får du glädja dig åt när granen åker ut.
Så härligt att får hjälp med snöskottningen, även om det blir lite handjobb också. Abborre är en god fisk, som man sällan ser till. Bosse brukar åka till Åland på fisketävling på höstarna och då har han haft med sig abborrfilé hem. Så läckert!
Ha en skön söndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Göran

Göran

30 januari 2022 15:16

Lite avundsjuk får jag erkänna att jag blir när jag ser att du ska få stekt abborre idag. Bland de godaste fiskar jag vet. Synd bara att de är så mycket ben i dem. Men jag vet att en del skickliga människor klarar av att filéa dem så de blir helt benfria. Men jag antar att då krävs det att det är lite storlek på dem. Hos mig blir det kyckling idag, kryddad med torkade trattkantareller som jag smulat över den. Den står i ugnen just nu. Inte så dumt, det heller!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Anita

30 januari 2022 15:58

Nej kinabror kan filea även de minsta abborrar helt benfria men han har tränat länge. Jag kan inte.

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

30 januari 2022 18:27

Vilken lycka att få hela gården snöröjd och fint blev det också :D
Jag förstår att du såg fram emot middagen idag. Jag blev ju bjuden på just panerad abborre med goda tillbehör när jag hälsade på hos dig för några år sedan. Jag njöt verkligen av den goda maten.

http://ibod11.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards