Direktlänk till inlägg 19 april 2022

EN FANTASTISK PÅSKHELG

Av Anita - 19 april 2022 06:54

 

Det här har varit en påskhelg som jag kommer att minnas.

Att det kan slå om från blåsig vinter till varm vår på bara en blink. 


Lördagen var det ju inte så soligt men jag stod hela dagen oh lagade mat.

På eftermiddagen började folk komma.

Först kom AMV och Gubben och dom skulle för första gången i år bo i husvagnen.

 

Jag brukar ju inte lägga ut bilder på mat men jag tycker att jag har fått till det rätt så bra.

 

Det här var bara en bråkdel av vad jag hade gjort i ordning.

Vi blev 12 st till middagen och vi åt länge och mycket.

 

Gubbarna vid ett bord.

 

och gummorna vid ett annat.


Söndagen sken solen hela dagen och då var det mening att vi skulle ha en liten pimpeltävling för oss själva.

Jag och Broder B:s fru och hennes kompis stannade på land.

 

Gubbarna ute på sjön och DansBritt också.

 

Jag tände i brasan och i spisen. Min eldställnng liknar apskit som allt jag har. Allt är gammalt och slitet och helt slut.

Skit samma. Det fungerar ju i alla fall.

 

Den gamla spisen är jättebra att steka kolbullar vid även om det ryker ut lite var stans och allra minst i skorstenen.

Så kom gubbarna iland och iår vann Broder B med lite drygt 20 fiskar.

 

Det blev att äta kolbullar och grilla korv. Hunden Jack har legat i strandstugan hela dagen och nu gick Britt dit och vilade en stund med honom och jag lade mig en stund också. Man blir trött att värmen minsann. 

Så roligt med mycket folk.


Svanarna kom flygande. En sädesärla pickade omkring på gården. Flugorna surrade mot väggen. Tröja efter tröja åkte av. Vilken fantastisk dag.


Så igår var det lite lugnare. Kinabror fiskade gädda. Det rann och tinade på gården så nu är det rena lersmeten istället för snösörja men vad gör det. Det är ju våren.

Alen har fått hängen. Det kom två tranor flygande. Orrarna spelade på sjön.


Jag tog en promenad  Väst i Gålan men det var inget folk hemma där. Hos Broder B var det desto fler. Hans son med familj var där.

 

Tre hundar dessutom.


Jag vandrade hem och svettig blev jag. Man är inte van värmen nu. För mycket kläder hade jag på mig. Jag såg minst 10 nässelfjärilar så nog är det vår alltid. Jag är full av energi som det blir när det är sol och värme och började stöka på altanen. Tussilagon lyste som små solar i vägkanterna och det luktade jord och vår och porlade och rann i diken.

 

Som allt annat jag har så är altanen rutten och jag lagar med gamla bräder så gott det går. Sopar upp skal från solrosfröna. Det ligger massor på altanen. Tömmer ur vatten ur mina bunkar som så småningom ska få pelargoner i sig. Småfixade lite här och där. Fikade med Kinabror och lekte lite med hunden Jack.


Kinabror, Jack och jag tog en kvällspromenad i skogen men det är is i bäcken och snö här och där så någon bäckrensning blir det inte ännu.

Nu börjar äventyret. Nu börjar allt ta fart. Grävlingen har vaknat. Fåglarna bygger bo och kvittrar för fullt. Skogsduvorna kuttrar och man riktigt ser hur snön försvinner bit för bit. 


Dagens ord: Nu är det verkligen lätt att leva. Nu är det som det ska vara.

 
 
Ingrid

Ingrid

19 april 2022 14:04

Vilken härlig påskhelg du ser ut att ha haft, med våren på gång och dina släktingar och goda vänner. Det kan väl knappast bli bättre!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

19 april 2022 19:00

Oj, vad mycket glädje det var i det här inlägget. Jättehärligt att läsa om allt som händer nu. Men jag förstår att du är glad. Det här är ju början på den bästa tiden och nu får vi hoppas på många fina vår- och sommardagar :D

http://ibod11.com

 
Soldansaren

Soldansaren

19 april 2022 21:44

Äntligen är det vår och mysigt har ni det som vanligt i Fisksjön.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Åke

Åke

20 april 2022 04:27

Vilken helg ni fick till, tussilago, pimpling, kolbullar och framför allt värmen. Dags för vårskriket nu då snart...

http://www.nacka144.se

 
Anki

Anki

20 april 2022 16:16

Ett härligt inlägg som gjorde mig glad! Skönt att du haft en så fin påskhelg och att våren har kommit på allvar!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards