Alla inlägg den 20 maj 2022

Av Anita - 20 maj 2022 19:06

 

I kallhålet Fisksjön grönskar det sista av alla i närheten, men igår kom värme och sol och då blev det bråttom. 

Jag skyndade mig att ta fram dynor och göra fint på farstukvisten. Nu är det dags att sitta där i kvällssolen och dricka kaffe och se på solnedgången.

 

Gamle A kom som på beställning och då fick jag förstås hjälp att ta upp hammocken. 'Visst, den är gammal och lite rostig för jag fick den när jag fyllde 40 år och det är väldigt länge sedan men den håller och den är så härlig.

 

A och jag skulle fika men han gillar inte värme så vi fick sitta i skuggan.

Sedan gosade jag mig i hammocken rätt länge . Satt där och hörde fåglarna och tittade på sjön och såg det ljusgröna floret av nästan utslagna löv på björkarna.


Innan på dagen rotade jag i jorden och satt frö och skitade ner mig och njöt av alltsammans. Hann med en liten skogsvandring och såg att tuvtrollen hade fått fin grön krona på huvudet.

 

 

På Stedesbacken stod det två gamla harvar och det hade inte blivit så grönt men det blir snart skulle jag tro.


Så blev det kväll och växtfärgningstjejerna kom. Vi tittade på färger och sånt som man gjort förut av växtfärgat och planerade hur vi skulle göra. Vi kom överens om att vi skulle använda lök, björklöv, krapp och blå bresilja. Kan bli något mer också om vi hinner men vi får se .Det var nog 10 år sedan jag hade växtfärgningskurs sist men det ska bli roligt. Det enda jag hoppas är att det inte blir storm så det är fara för skogsbrand. 


Idag blev det förstås lunch på älggårdsberget och så en tur till handelsträdgården. Nu har jag satt blommor på alla gravar så det är avklarat åtminstone.


Nu händer det så mycket i naturen. Ettåringarna (älgar) blir bortjagade av sin mamma och springer lite hur som helst. Jag höll på att köra på en som kom rakt ut i vägen med vild blick. Tur att jag hann bromsa i alla fall.

 

Till och med i min dåliga trädgård finns det i alla fall massor av vitsippor och lite scilla och minipåskliljor. Man får vara glad för det lilla som växer.


Dagens ord: Att ligga i hammocken och blunda och lyssna till fåglarna och känna solen värma gör en varm om hjärtat.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards