Alla inlägg den 15 juni 2022

Av Anita - 15 juni 2022 20:40

Igår blåste det isvindar och man kan inte säga så mycket gott om det utom att det inte är så farligt mycket mygg.


AMV och Gubben var här och vi satt nere vid deras husvagn i lä en stund men så kom AMV och jag på att det var ett lämpligt tillfälle att gå till skogen och se om guckuskorna har slagit ut.


Visserligen brukar dom slå ut lagom till midsommar en iår verkar dom vara tidiga.

Att gå iväg till skogen när det blåser gör att man kanske inte bli så utsatta för myggorna så vi travade iväg upp över blöta stigar där det var stora spår efter en älg som gått före oss.

 

Marken är full av skogsstjärnor den här tiden. En liten bukett av dom brukar jag ha bredvid sängen. Den här tiden har jag alltid en liten blomma i ett glas bredvid sängen så det första jag ser är en blomma. Det gör liksom dagen lite gladare även om det är skitväder.


I år är det guckuskornas tid. Det är då tydligt. När man når de sämsta blötaste hemskaste hålor så står dom där vackrare än guds änglar.

 

Först ett stort knippe i skuggan men när solen glider ner mellan träden så lyser dom så fint.

 

Ni vet väl att vi kallar dom för Gökskor här Det är för att när göken är ute och friar så tar han på dom fina tofflorna för att göra sig extra fin så iår så kommer det väl att födas många nya gökungar både här och där. Det har jag i alla fall hört av min farmor och då måste det väl vara sant?


På tal om mygg så finns det en liten söt orkide som knappast syns men jag har blomögon och upptäcker allt. Den heter myggblomster så passande namn minsann.

 

Däremot har jag aldrig sett brunkullan som är jämtlands landskapsblomma. Konstigt tycker jag. Nog vore det lämpligare med guckuskon för den finns det massor av.

 

Göken har jag  bara hört en enda gång i år. Kanske det beror på att det blåser så förbannat så man inte hör några fåglar.


Nu har jag hört vad man säger om vädret till helgen och det verkar bara bli regn och kallt och jag som ska ha växtfärgningskurs nere vid sjön. Det är bara att hoppas att fruntimmerna inte ramlar och bryter benen i blötan. Är det inte typiskt så säg. Sämsta helgen förstås nu. Hoppas att dom tänkt fel på väderlekstjänsten. Det har ju hänt förut.



Dagens ord: I skogen finns de mest sällsynta blommor och massor av mygg.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards