Alla inlägg den 19 juni 2022

Av Anita - 19 juni 2022 13:33

 

Det är klart att den regnigaste, blåsigaste värsta helgen på länge då hade vi bestämt oss för att växtfärga nere vid sjön.

Fredagen började vi på kvällen kl 18 med att beta garnet och den kvällen var helt ok.

 

18 grader i vattnet och två av dom tuffa brudarna badade till och med


 

Vi skulle ha en massa björklöv och det finns gott om sådan runt omkring.

 

En del av tjejerna försvann nästan i grönskan.

 

Så var det till att beta med alun och låta garnet hettas upp i över 80 grader. Beta gör man för att färgen ska fastna fint i garnet.

Vi hade samlat massor med lökskal så första koket på lördag skulle bli lök och björklöv.


 

Lördag morgon var det mulet och kyligt men regnade bara lite men eftersom dagen gick började det blåsa mer och mer och mer.

 

Eldade i två kokare och uppe på den gamla spisen men det tog ända väldigt lång tid. När vi väntade på att koket skulle bli klart kurade vi i standstugan.

Vi fick besök av folk som kom och gick för att titta på. Min skolkamrat M och vännen S kom och tittade.

 

Så till slut var löken och björklöven klara och så här blev det.

 

Nöjda blev vi.

 

Det är alltid spännande att se hur det blir.


Vi slutade dagen med att koka lupiner och det blev väldigt fin ljust grön färg av det. Oj så vi frös och blev blöta Jag fick gå upp och hämta mig täckjacka som jag trodde skulle få vila i klädskrubben till hösten. Nej täckjacka på. Så for tjejerna hem .


Som tur var så hade Kinabror lagat mat och tänt i kaminen och det var varmt och skönt. AMV och Gubben åt också med oss och jag satt och halvsov i soffan. Katten Morris som varit nere med oss vid sjön somnade i sin säng och går nog inte ut idag i alla fall. Hundarna Jack och Nalle sällskapade med oss.

 

Så mycket garn som ska färgas och inte blev det bättre idag kanske lite mindre blåst men regnade.

 

Så var det mesta klart men visst fortsätter vi idag i alla fall. Ett heltufft gäng som inte bangar för varken blåst eller regn. En del var minsann positiva i alla fall och menade på att det var i alla fall ingen mygg och att garnen blev jättefina.

 

Idag var det krapp och blå brersilja som skulle ge färg åt garnen och visst blev det en härlig röd färg av krappen och av brersiljan blev det blålila.

 

Klart att det skulle sköljas i sjön fast vågorna gick höga och blötte kläderna.

 

Så ska man snurra med garnet så man får bort vatten och skräp innan men hänger upp det till tork. Lite roligt faktiskt.

 

Blöta och påpälsade färgade vi de sista härvorna och så var det slut och vi fick äntligen komma inomhus. Jag eldade i kaminen och vi satt inne och åt lunch och pratade. Vilka fantastiska brudar det här var. Blöta frusna men ändå fulla av glädje och optimism. Jag fick till och med blomma och choklad av dom och beröm och det kan man ju inte få nog av och det är inte ofta man får det så jag blev nästan rörd. Så slutade kursen med en sång....och många glada skratt.


Vi ska nog träffas till hösten och färga mer. Nu skulle jag tro att dom for hem och började planera vilka fina tröjor och annat dom ska göra av garnen. Jag kan ju inte sticka. Har ni hört på sjutton men så är det.


Dagen ord: Kvinnor kan minsann både det ena och det andra fast vädrets makter gör sitt bästa med att försöka förstöra.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards