Direktlänk till inlägg 4 juli 2022

HEMSÖ FÄSTNNG

Av Anita - 4 juli 2022 11:54

 

Hela gänget har en grej för oss. Istället för att uppvakta varandra med blommor och blader när vi fyller jämnt så gör vi något roligt tillsammans och i år var det Datafias man som fyllt 60.


Det var en mulen dag men utan regn och inte så kallt som gjord för utflykt. Vi for i väg i tre bilar och bara att få åka ut och se ställen man inte sett förut gjorde mig glad för jag kommer sällan iväg någonstans.


För att komma över till hemsö fick man åka färja en liten bit. Ett väldigt fint ställe med en härlig utsikt över havet. Det var dock mulet och disigt så vi såg det inte så långt.

 

Klart att jag samlade ihop alla för att ta ett kort på hela gänget.

 

Sedan var det dags att följa en kille ner i fästningen och jag blev förvånad över att det var så väldigt stort. Det var som en hel by där nere och det fanns det mesta till och med en operationssal och massor annat. Det tog över en timme att gå igenom där nere och jag tror gubbarna tyckte att det var väldigt intressant. Jag tänkte mest på de stackars ukrainaborna som varit nere i skyddsrum i långa tider. Vilken fasa att inte kunna komma ut i friska luften.


Vi kom upp i alla fall och det fanns en restaurant med fantastisk mat på ön. Så fint och gott, nyskördade grönsaker och nypotatis och ett mört kött som smälte i munnen. Inte var det dyrt heller och personalen var unga glada och trevliga. Ett fint ställe minsann.

 

Så bar det av hemåt och vilade en stund. Det var Broder B med fru som fixade maten och det var grillat och väldigt gott.

Tina hade bakat en jättegod tårta så inte var vi hungriga efter det.

 

Vi höll till i Kinabrors hus och det är som gjort för fest för det är stort och rymligt.


Sedan så finns det ju boulbana och pilkastning och gubbrum .. Allt för en rolig kväll.

 

Så ut för att tävla. Det var blåsigt men inget regn.

 

Jag och AMV är inga tävlingsmänniskor så vi gick in i huset och satt där med hundarna i lugn och ro och så blev det slut på den dagen. 


Så blev det söndag och en hemskt blåsig dag. Jag tvättade mattor fast det var hemskt att stå ute i blåsigt vatten och skölja men nu är det gjort i alla fall. Inget bad blev det heller.

Holländarna kom med en flotte dom byggt om och satt tak på En ganska rolig sak att vara på sjön med, synd bara att det blåser så hemskt hela tiden.


Jag som längtat efter att sitta på stilla sjö med ett metspö och dra upp abborrar har inte ens varit ut med båten, men den ligger i alla fall i vattnet och väntar på den där lugna kvällen som jag hoppas kommer någon gång under sommaren.


Blommorna som stod så fina har blåst omkull och ligger på marken och rosbladen har blåst av blommorna och ligger på marken. 


Dagens ord::Nu har de varma dagarna gått och nu är det långbyxor och långärmat som gäller.

 
 
Ingrid

Ingrid

5 juli 2022 14:50

Så trevligt ni verkar ha haft det. Det gäller verkligen att ta vara på tillfällena att få fira!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

5 juli 2022 18:52

Det verkar ha varit näst intill en perfekt dag med både vackra vyer och spännande besök i fästningen. Sedan fortsatte det roliga till in på kvällen och den dagen måste väl alla ha varit väldigt nöjda med.

http://ibod11.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards