Direktlänk till inlägg 23 augusti 2022

EN TREVLIG HELG

Av Anita - 23 augusti 2022 06:39

     

Att det kan vara så fint väder fast hösten börjar närma sig. AMV och jag bastade i lördags kväll och njöt av solen som sken över sjön.

 

Sedan gick vi ner till henne och där satt resten av gänget och fikade. Visst kan man känna av att hösten börjar närma sig. Det blir fortare mörkt om kvällarna och den här kvällen kom dimman smygande när jag gick hem.

 

Söndag kom och vi bestämde att vi skulle åka till Krångede och se på invigningen av nya lekplatsen borta vid kraftverket.

Där har man sedan länge ett museum om kraftverkstiden då byn hade massor med innevånare.


Vi började med bakluckesloppis. Det var AMV, Gubben, Kinabror och jag.

Sedan öppnade man en av luckorna och lät vattnet forsa.

   

Så köpte vi en kolbulle och lyssnade till Eva Uhlin mf som sjöng och underhöll. Vilket fint jobb man gjort med alla hus som efterliknar verkligheten.

 

Ett litet ånglok med vagnar som gick på järnvägen som gick förbi kopian av Ragunda järnvägstation.

 

Sitta och lyssna på Eva U med gänget. Massor av barn hade förstås kommit för att få leka på den nya lekplatsen.

 

 

Flera dammar och fontäner fanns där.

 

Så var det dags att klippa repet och låta barnen springa in.

 

Fulla av leklust tog dom lekparken i besittning.

 

Så åkte vi hem och AMV plockade krusbär. Det är så mycket krusbär iår och flera har plockat men det syns nästan inte att vi plockat.

Sedan cyklade vi bort mot Kinabrors sommarstuga och där efter vägen växte det hallon. Synd bara att det är så risigt och håligt och stubbigt och svårt att ta sig fram. hallon växer ju på sådana ställen tyvärr. Vi fick i alla fall varsin hink.


Satt på bryggan hos Kinabror och väntade på att hans skulle få klar köttfärslimpan. Han gör en fantastiskt god köttfärslimpa på älgkött. Till det hade han gjort pressgurka och picklad rödlök och en massa grönsaker och sås och potatis. Det var rent kockmässigt gott. Han är en rackare på att laga god mat. Vi njöt.


Så det var en härlig helg och så blev det måndag och sysslor måste till. Gräset skulle klippas och veden skulle kastas in. Nere vid sjön skulle det fixas så det var bara att sätta igång. Vi tog en paus och satt på AMV och Östens soliga veranda och fikade och njöt i solen.


Så gjorde jag stekt fläsk med löksås och efter det kom DansAnn för att plocka svartvinbär och jag gjorde henne sällskap i buskarna och vi hade så mycket opratat så timmarna gick väldigt fort. Hon hade med sig en massa fina grönsaker till mig.

 

Vad mer: Björnjakten har börjat och bilarna far fram och tillbaka. Det har visst setts en björn alldeles i närheten men jag är nog mer rädd för jägarna än för björnen. 


Dagens ord: Fem grader bara i morse. Blir nog snart frost på nätterna.


 
 
Dansann

Dansann

23 augusti 2022 09:03

Hej Anita! Och varmt tack för igår, för att jag fick komma och plocka svartvinbär och krusbär hos Dej, vilken rikedom! Och för pratstunden om dittan och dattan! Vi har mycket opratat vi! Och den vackra augustikvällen i Fisksjön gick inte av för hackor!! Jag fyllde verkligen på energi! Må så gott! Vi hörs snart igen! Kram Ann

http://www.dansann.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

23 augusti 2022 10:13

Här växer inga hallon vilt. De gillar inte jordmånen på Gotland och ska vi odla det vill det till att anstränga sig lite.
Det låter så härligt med alla era aktiviteter. Du tar verkligen vara på sommaren.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

23 augusti 2022 17:53

Det var många fina bilder men den andra bilden, den med solnedgången, är fantastiskt vacker. Du bor verkligen fint. Nu får vi njuta av de härliga sensommardagarna. Det verkar komma fler och det blir väl alla glada för :D

http://ibod11.com

 
cuphead

cuphead

19 september 2022 11:33

I love your pictures.

http://https://cuphead.onl

Anita

19 september 2022 17:04

Tack

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards