Direktlänk till inlägg 10 april 2023

PÅSK

Av Anita - 10 april 2023 08:49

 


Vilken påsk det varit. Sol och värme och både djur och människor lever upp när det äntligen känns som lite vår.

Den här tiden börjar det komma folk och snöskotrar och pimpeltävlingar är det överallt.


Efter två år med uppehåll från fester och roligheter så är det dags för mig att ha den vanliga påskmiddagen som jag haft förut i många år. Jag känner mig lite ivrig faktiskt och läser i tidningar och försöker hitta på något nytt och lite roligt.


Fredagen drog Kinabror iväg på pimpeltävling. Jag började förbereda maten och rökte lax i aburöken. Så kom första bilen. Så kom SnickarMagnus med fru.

  

Eftersom vi ska ha vår egen lilla pimpeltävling nere på sjön på lördag så måste grillplatsen skottas fram och den hade minsann en meter snö över sig. Det var bara att börja skotta. 


Bofinkarna har kommit nu och en ensam koltrast. Ute på sjön ropar svanparet och hackspettarna överröstar varandra med att hacka och skrika och väsnas. Det är folk i sportstugorna och från Väst i sjön hör jag hur man spelar musik rejält högt. Härlig är det.

 

Så kom alla som ska fiska. Jag är aldrig med på pimpeltävlingen utan stannar och eldar. Hade hjälp av Broder B:s barnbarn som var en hejare på att elda. Han är en hejare på att prata också. Kul kille.

 

Två timmar pimplade dom och visst fick dom fisk men små var fiskarna men det är antalet som räknas.

Det var två stycken som hade fått flest. Liam och Kinabror men Kinabror vann med ett par fler.

 

DataFia och Tina kom lite senare och precis som jag så satt dom kvar på land och kände vårsolen värma. Jag börjar bli lite mindre ljuskänslig nu och kunde sitta och blunda mot solen.


 

Så blev det korvgrillning.

 

Det var minsann länge sedan det var så fint väder en påsk och det är kallt på nätterna men varmt på dagen. Isen på sjön är hård och fin och inte ens blöt. 

 

Så gick dagen och vid halv sju var det dags för påskmiddagen.

 

Vi var inte så många tror att vi var 13 stycken men det blev trevligt. Jag gillar ju att laga mat men det ska vara till många. Det var väldigt ofta jag gjorde det förut men nu sista åren har det blivit väldigt dåligt fester. Dels på min dåliga ekonomi och dels för coronan. Roligt att ha fest igen alla fall och jag blev på bättre humör. 

 


Lite folk och lite liv omkring och solen och alla ljuden som börjar höras. Mina plantor i fönstren frodas och växter och för varje dag så försvinner lite av snön åtminstone ute på gården.

 

Kinabror han bara fiskar och fiskar och är ute på sjön hela dagarna. Idag blir det nog panerad fin färsk abborre hos honom och jag har verkligen längtat efter abborre. Han är en makalös person till att fileea fisk och det finns nästan aldrig ett enda ben.


Idag ligger dimman över sjön. Kinabror och Jack åkte iväg med snöskotern ut på sjön ändå. Jag ska ut och mata ekorrarna och fåglarna och sedan får vi se. 


Dagens ord: Nu börjar naturen leva lite smått igen tack och lov.



 
 
Ingrid

Ingrid

10 april 2023 11:43

Det ser ut som om du haft en väldigt fin påsk på alla sätt och vis. Tänk att kunna samlas så många igen efter nedstängningen. Så underbart! Hoppas att det fina vårvädret håller i sig, men det lär väl ännu komma bakslag (åtminstone såg det ut så på tv:n).
Ha en fin annandag påsk!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home..blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

10 april 2023 17:38

Vilken härlig och kul påsk du fick och vädret gjorde sitt allra bästa för att göra allt så fint som möjligt. Det var inget dåligt påskbord. Massor av god mat och jag tror nog att alla blev nöjda och mätta :D

http://ibod11.com

 
Ingen bild

Lauriesa

21 april 2023 06:11

Your blog helped me address my issue, and I value all you offer.
https://footballlegends3.com

 
geometry dash lite

geometry dash lite

21 april 2023 06:23

Thank you for the helpful information. This blog is great

http://geometrydashlite.co

 
Celine Dion

Celine Dion

5 maj 2023 05:42

It's always great to take a break from the routine and do something enjoyable, especially when it involves spending time with friends.

http://mapquestdrivingdirections.app

 
lol shot io

lol shot io

20 maj 2023 04:56

Pretty good article. I just stumbled across your blog and enjoyed reading your blog posts. I am looking for new articles to get more valuable information. Thanks a lot for the useful information

http://iogamesio.org/lolshotio

 
astrology

astrology

23 maj 2023 15:12

Äntligen är naturen grön igen (och det är sol på himlen) haha :) Den här vintern var riktigt konstig och lång.

http://chi-nese.com

 
shell shockers

shell shockers

6 juli 2023 10:41

I agree wholeheartedly with the author's view that life is a constant process of growth and transformation. Their words inspire me to embrace change and adapt.

http://shellshockersio.io

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards