Alla inlägg den 26 juni 2024

Av Anita - Onsdag 26 juni 08:05

 

När värmen kommer så kommer alla insekter också men det får man ta om man vill njuta av värme och bad.

Det är nu jag bor i paradiset Fisksjön . Det är nu det doftar och blommar och kvittrar och det är fullt med folk och hundar nästan varje dag.


Nåja, inte gå i förväg nu. Vi börjar med söndagen. Då var det lite regn och lite mulet och AMV ringde och frågade om jag ville med på auktion. Klart jag ville, bara släppa allt jag tänkt och följa med. Det var AMV och Gubben och Kinabror och jag.

 

Nog fanns det fynd att göra men inget som vi behövde så som vanligt blev det att köpa en varmkorv och inget mer. Roligt i alla fall att se vad som fanns och se alla människor och lyssna på autionisten.


Sedan åkte vid på hembygdsgården i Pålgård och fikade och så var vi på loppis.

Hem och frampå kvällen kom TuppOla och Sambon. 


 

Ni har väl hört att som pensionär så brukar man bara göra en sak per dag men den där måndagen blev det inte så.

Jag skulle till hälsokontrollen vid 9 och sedan raka spåret till Sommarcafe för nu skulle vi städa innan det var dags att öppna som vi ska göra den 1-a juli.


Sedan åkte jag till apoteket och så hem igen. Så bort till Kinabror för nu var det dags för honom att grilla för första gången och det är så gott. Solen började värma nu och sjön låg blank. Sommar, sommar är det äntligen.

 

På åkrarna står gräset jättehögt och så kom BonnAnna med traktorn och slog ner gräset och nu är det så fint och prydligt överallt och förhoppningsvis lite mindre insekter när det höga gräset kom bort.


Så igår stod jag på gården och såg ut över sjön.

 

Så fint. Jag passade på att skörda oregano, timjan och gräslök. Allt hade växt så bra. Fixade lite i växthuset och så satt jag om tomaterna som jag fått av någon som jag inte vet vem det var.


Började rensa i potatislandet men fy sjutton så mycket knott. Runt halsen och in i öronen och ögonen och det var bara att lägga av.


Så kom SnickarMagnus med fru och dom har en sån där grej man åker på vattnet med, minns inte vad den heter. Det är en surfbräda fast uppblåsbar och utan segel. 

 

Då tog jag ledig dag och följde med dom ner till sjön. Efter ett tag kom Broder B med alla tre hundarna och lagom till fika kom Kinabror farande i båten och fikade med oss. 


Nog hade vi det mysigt och Broder B:s fru kom när hon jobbat klart.

Vattnet var bara 16 grader men senare på kvällen när jag badade var det 22 så det går fort om solen gassar och vinden är från rätt håll.

Borta vid badstranden badade barn och skrattade och allt var som det skulle om det inte varit så förbannat med ilskna bromsar som gjorde allt för att man minsann skulle känna att allt inte är så paradisaktigt som man ville.


Det var min tur att laga mat idag och det blev pasta med skinksås. Det gick snabbt. Inne i mitt gamla timmerhus är det svalt även om kvällen bjöd på över 30 graders värme utomhus. 

 

I söderfönstret blommar min gamla boganvilla (49 år). Fast jag klippte ner den i våras har den slingrat sig upp högt högt och blommar som sjutton och den är så fin.


Dagens ord: Blommor, hundar, katter, svalor och glada människor det är livet det.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards