Direktlänk till inlägg 8 juni 2013

DET MAN GÖR AV KÄRLEK OCH GLÄDJE....

Av Anita - 8 juni 2013 07:48

 

Det man gör med kärlke och glädje går ju så förunderligt lätt. Så är det för mig då jag rotar och rensar i trädgården. Planterar och hittar på nya grejor.

 

Igår satt jag ut farmors gamla pelargoner som har fått stå i växthuset för att vänja sig lite efter vintervistelsen.

 

Dom är meterhöga i olika färger och dom kommer att breda ut sig och blomma med massor av blommor nu när dom fått komma ut. En härlig känsla att veta att dom är så jättegamla och ändå blommar så fint. Ett litet hopp om att ålderdomen inte behöver vara ett evigt vissnande som jag stundtals kan känna.


Min nya kompis fiskmåsen kom och landade bredvid mig för att hälsa på. Det verkar som om han tänker stanna och göra mig sällskap. Jag undrar vad jag ska kalla honom. Förslag?


Så var det då gräsklippning och jag klarade att klippa i 2,5 timmer men svettig och trött blev jag. Så svettig att jag gick ner till sjön för att ta första badet för iår. Det var 18 grader i vattnet men första doppet känns alltid kallt.


 

Egentligen var det inte det jag skulle berätta. 

Nej det var om i förrgår. En kall och regnig dag men spelar roll då det händer roliga och smått oväntade saker.

 

ÖstersundHelen och en väninna till henne kom och hälsade på. Helen hade med sig en uppstammad rödvinbärsbuske, väldigt vacker och något jag aldrig sett förut. Inte nog med det. Hon hade med sig en massa mat av olika läckra slag.


Vi tände i braskaminen för det var lite råkallt inne och pratade och pratade. ÖstersundsHelens väninna var spåkvinna och en väldigt spännande människa.

Så dök DansBritt upp som av en slump så nu blev det ännu trevligare.


När vi sitter där så ser jag för min inre syn att det tre kvinnorna liknar blommor. Det är väl allt odlande de sista dagarna som har gått mig på nerverna kanske.


Dansbritt liknar en solros. robust och tålig och som alltid vänder ansiktet mot solen.

Spåkvinnan är en liten spröd och söt viol som sprider frö omkring sig som gör nya vackra plantor om dom så växer i det näringsfattigaste grus.

 

ÖstersundsHelen liknar en orkidé, Smal lång stängel, elegant och stilig och med klass. behöver ingenting för att växa och slår ut med tjusiga blommor som varar länge.


Ibland är det så. Jag ser människor som blommor och ibland som djur.


Senare på kvällen när alla åkt var jag till DataFia för hennes son Storfiskarn tog examen. Så fick jag se DataFias första barnbarn som var otroligt lik sin pappa.


 

Idag har jag kännt mig hemskt pinsam. Grannen gav mig en hel sopsäck full med ölburkar som skulle pantas.

Jag som är så gott som nykterist tycker att det är pinsmat att stå på ICA och panta. Därför for jag tidigt innan det blev så mycket folk i farten.

Som om det skulle hjälpa. Vet inte hur många som kom förbi och pratade och funderade om jag haft fest.

Mest pinsamt blev det när en präst kom och tog i hand och hälsade och bjöd hem mig till sin sportstuga.

Vad sjutton skulle han tro??? Där står jag med en hel säck ölburkar som en annan fyllkärring. Fast varför ska jag bry mig egentligen. Fånigt.


Dagens ord Huvudsaken att man själv vet vad man går. Då kan man skita i vad andra tänker.

 
 
TantGlad

TantGlad

8 juni 2013 09:17

Jättefina bilder på sommar och trädgård som är mitt intresse.
Ja att klippa gräs ett par timmar ger ju bra motion iallefall.
Detdär om att panta blev jag full i skratt till. Tänk så det kan bli hehe *gapskratt*
Nu ska jag ut och klippa gräs och tack för din roliga kommentar hos mig.
Kramar från miiiiiiig!

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Anki

Anki

9 juni 2013 08:46

Härliga bilder... och fantastiska pelargoner - kan tänka mig att de är underbara när de blommar. Trevligt med besök och tänk att du kan se människor som blommor... lite häftigt... undrar vad jag skulle bli för blomma.
Känner igen mig - gillar inte heller att panta mycket på en gång och visst är det typiskt - när man minst önskar att träffa bekanta, ja då kommer de från alla håll och kanter :)
Vilken badbrud du är! Jag vill ha över 20º innan jag ens tänker tanken att hoppa i...
Ha det gott!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
Janne

Janne

9 juni 2013 10:11

Vilka somriga bilder Anita. Det var ju det jag sa till dig att sommaren kommer även till dig !! Ha det bra !

http://yngaregubben.blogspot.se

 
Karin

Karin

9 juni 2013 22:21

Ja varför ska vi bry oss!! Vi gör ju ändå som vi vill, eller hur?
Och vänlighet lönar sig, även om det var i pinsammaste laget!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Eivor

Eivor

10 juni 2013 01:26

Vad fina blommor, det kommer bli jättevackert.
Kan inte hjälpa dig med måsen, jag döper bara småfåglarna.

Jag har kommit in på fel inlägg hos dig länge så jag trodde du tagit en lång paus, men nu ser jag ju att det inte var så.

Bilderna är på rätt ställe igen nu men fråga mig inte hur för jag har gjort precis som vanligt.

Ha en fin kommande vecka

Kram

http://www.ullsag.bloggo.nu

 
Äppelblom

Äppelblom

10 juni 2013 14:00

Så fint du har hemma hos dig med alla blommor och den fina naturen.
En så´n härlig beskrivning du gjorde på dina vänner - du är så fantasifull.
Apropå ölburkar, så skulle jag känna som du - lite skämmigt, men egentligen är det ju inte något att bry sig om. Fast jag måste erkänna att numera får min gubbe panta sina returburkar själv.
Må så gott och ha det bra i din fina stuga.

http://skogsvandring.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

10 juni 2013 17:19

Prästen kanske vill tala ett allvarsord med dig mellan fyra ögon!
Här på ICA kan man skänka panten till Röda Korset, men jag misstänker att det inte var vad din granne tänkt sig? Pantar jag på ICA gör jag i alla fall det, skänker pengarna, men oftast lämnar jag mina burkar på Konsum ;) , för det är där jag handlar.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Eivor

Eivor

10 juni 2013 17:22

Hej
Tack för du skrev i gästboken. Roligt när någon tänker på den också.
Det börjar ordna upp sig här också. Visst blir man på bättre humör, men annars är jag positiv och ser guldkorn i det lilla. Ringde om det här nu och det var många inställningar som inte fanns med. Så nu blir det nog ordning här också

Ha det fint

Kram

http://www.ullsag.bloggo.nu

 
Ingen bild

margaretawarenius.blogspot.com

10 juni 2013 19:19

så de växer hos dej man kan nästan tro du har någe hemligt gödning, men det är någ ljuset hos er däruppe.

var kul att jämföra med blommor själv skulle jag nog var en Flitiga Lisa enl gubbs.

mw

 
Kristina

Kristina

11 juni 2013 10:40

Vad mysigt nu hade du och dina vänner. En sådan vinbärsbuske skulle jag med vilja ha. Här är gräsklipparen på lagning och trimmern tog de inte emot på grund av tidsbrist. Nu önskar jag mig en groda som gör allt jobbet åt mig.
Ha det gott och go kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

11 juni 2013 21:23

Vilka härliga pelargoner och tänk att de härstammar från din farmor. Det är stort det! Till och med blommorna längtar ut i dessa tider. Ut och njut!

Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Lördag 27 april 18:57

  När jag tittar ut och ser hur det snöat inatt blev jag först förbannad men sedan tänkte jag att det här är väl den snö som ska ta bort den gamla snön kanske.  Jag väntar ju på att Sonen och hans Fjälla ska komma. Dom åker från Skåne idag men l...

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards