Direktlänk till inlägg 12 mars 2024

SOLKATT

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.


Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt putsat fönstren i vardagsrummet på insidan.

Försökt att städa ur och använda sånt jag glömt i frysen. 

Gått ute med hunden Jack  

Kinabror har varit ute på sjön och pimplat och fått rätt så mycket fisk och fina sådana också. Jack blir less och går hem och han och jag går i sällskap och det är roligare.


Mitt humör har inte varit på topp. Jag har sett på tv och det är mest elände och ännu värre elände. 


En dag satt jag och gjorde klar påskkärringen som jag tovat. Nu fattas bara kvasten, kaffepannan och katten så kan hon flyga till blåkulla

 

Det är roligt men lite svårt också speciellt att få till ansikten. Tur att det är en påskkärring för dom behöver inte vara så vackra och ha så regelbundna drag.


Fått reda på att det är nostalgidans i juli i Hällesjö och då kanske man ska våga sig på att åka dit för kanske kanske finns det några gamla dansare så jag slipper sitta på bänken som någon gammal panelhöna och åka hem och vara lessen för att mina glada dagar är slut för evigt. Trist.

Dessutom ska vi ha klassträff och det ska bli kul att träffas igen Nu kör vi var 5-te år istället för var 10-de. Vi har inte all tid på oss nu. Det är stressigt att tänka så men det är ju sanningen.


Så hände någonting. Jag satt och hackade grönsaker vid köksbordet. Det skulle bli sallad till fiskgrytan som puttrade på spisen. Det var inte mörkt fast klockan var 4. Så kom en solkatt in. Vandrade över bordet, ner på matten, vidare upp på vedspisen och försvann ut genom ventilationsluckan. För första gången iår och så kom solen in genom fönstret och lyste upp hela köket. Om inte så kom en solstråle in i mitt hjärta också. Första tecknet på vår fast det är ganska kallt ute.


Idag är det fortfarande 10 grader kallt och solen har inte riktigt kommit fram bakom molnen men det är ljust. För första gången släcker jag alla fönsterlampor och ljusslingan utanför. 


Dagens ord: Ni som inte har snö och is under fötterna njut av att sätta fötterna på bar mark. Det om något är ett vårtecken 

 
 
Göran

Göran

Tisdag 12 mars 10:09

Härligt att du också fått lite våraningar! Och vad julgrejor beträffar så finns det fler som har dem kvar. När jag går min kvällsrunda med vovven så är det en balkong på huset mitt emot som fortfarande har ljusslingan kvar längs balkongräcket. Och på andra sidan gatan i det hus där det numera är hunddagis sitter det stora adventsstjärnor tända i tre fönster. Ägarna bor själva i huset också. Och gillar väl att ha dem uppe eftersom de tänder dem varje kväll också

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

Tisdag 12 mars 12:19

Så härligt med din solkatt! Jag har också några sådana som dyker upp på samma ställe och vid samma tidpunkt varje år. Under förutsättning att det finns någon sol förstås.
Vårsolkatten på köksluckorna missades p g a brist på sol i år.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

Tisdag 12 mars 15:40

Din påskkärring är jättefin, precis som allt du har tovat tidigare.
Vilken glädje den solkatten kom med. En föraning om våren också :D

http://ibod11.com

 
Anki

Anki

Tisdag 12 mars 19:17

En riktigt häftig påskkärring ... du är kreativ!
Så härligt med solkatten som vandrade in i ditt kök - ett glädjande vårtecken!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Soldansare

Soldansare

Onsdag 13 mars 20:25

Jag har plockat ner mina ljusslingor från altanen nu. Det känns som ett sätt att pynta för våren, på sätt och vis. Det har börjat dyka upp lite snödroppar och det är ingen is, så jag kan gå utan att halka omkull. Det kommer en vår i år också.
Tycker din påskkärring är så fin!

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards