Direktlänk till inlägg 30 augusti 2009

VEDEN INNE, VINTERN RÄDDAD

Av Anita - 30 augusti 2009 19:53

Veden SKA in i vedboden genast innan nästa regnväder kommer.

Storfiskarn ville inte ta in den så det var bara att ta på sig arbetshandskarna och börja. Det är ett arbete jag avskyr och vad gör man då.


Jo man tar ner radion och spelar musik. För varje skottkärra jag kör in tänker jag. "En dag i vinter då jag inte behöver frysa. En dag till och en dag till. Då känns det lättare. Det är viktigt att försöka lura sig själv när man gör tråkiga saker.


Klockan 3 skulle mannen som ska skriva hemsida om Håsjö komma och det gjorde han och stockholmsKarin. Vi pratade, åt lite middag (korvgryta) och precis till efterätten (äppelpaj) kom Storfiskarn.


Han hade ångrat sig och behövde pengar till en cross så nu skulle han lasta in ved. Han är snabb och duktig så nu är veden inne. Hurra Hurra.


Som ni ser så har trädgården börjat gå i vila nu. Det är bara krassen som blommar i massor av färger och änglatrumpeten har minst 50 knopper. Hoppas bara att den hinner slå ut innan frosten slår till.


Funderade lite på män. "Jo, då dom är också människor" fast från en annan planet känns det som ibland.


Lekkamraten han är om inte från en annan planet så från ett annat land. Kanske med en annan uppforstran eller så är han född sån.

 Hjälper alltid till med maten, när vi äter nötter tex så skalar han dom till mig.

 När vi äter kräftor får jag alltid hans skalade kräftskärtar. Det är så väldigt rart och sånt aldrig någon jämtlandsman gjort.


Däremot vet jag inte om han menar sina komplimaner. Jag hoppas att han är lika rar mot sin fru nu när han ska gifta sig.


Jag har sagt det förut och jag säger det igen.


Jämtmäns komplimanger kan låta som så:

Snyggt arsle för att sitta på en sån gammal kärring.

Du luktar inte så illa för att vara så fet (ingen har sagt så till mig men jag har hört att det har sagt så.

När maten är god: Smakade inte så fasligt illa.

När man frågar om något klädplagg ser bra ut: Jag har sett att du har haft fulare.


Men----skulle nån mot förmodas säga att man är snygg vet man att han verkligen tycker det.


Skit samma jag har min katt Oskar jag och sitter han i mitt knä och spinner så vet jag att han gillar mig.


Nåväl helgen har gått och imorgon är en ny dag, tyvärr arbetsdag.


Dagens ord: Inget arbete är ansträngande om man låter någon annan göra det.


Så kändes det idag när min ängel Storfiskarn dök upp för att rädda mig från veden.

 
 
zaq

zaq

30 augusti 2009 22:40

Så härligt du beskriver, och jösses, -de finns allt karlar som uttryck sig så här med ;-)
Men han jag har är som din Lekkamrat, lite ovanligt...
Och katten... -Ja du vet!

Har ni inga Trattkantareller heller däruppe/nere?
Ja, de gula är goda, menjag har en annan favorit, vit taggsvamp, den är nästan ett strå vassare än gulingarna!

JAg slipp ju elda i vinter jag... Fast...
Jag kommer sakna Uddenhuset nåt enormt :-(
På ett vis har det varit värt det, att elda för att ha råd att bo här...

Ha en bra dag imorgon, trots att det är jobbardag...

http://zaq.blogg.se

 
Staffan H

Staffan H

31 augusti 2009 00:05

Vad?! Säger karlarna däromkring verkligen sådant till damerna??? Hu så ohyfsat!

Kan inte låta bli att dra på munnen när jag läser om Storfiskarn. Han är uppenbarligen i den åldern när allt är jobbigt och man helst ligger och sover halva dagen. Skönt att veta att du inte behöver frysa i vinter är det i alla fall.

http://staffanhuss.wordpress.com

 
Ann

Ann

31 augusti 2009 08:38

Hej! Det finns gott om trattkantareller och rödgul trumpetsvamp häromkring...När det gäller vit taggsvamp har jag fått veta att de finns här med...ska lära mej riktigt hur de ser ut, ta med mej Ulf och ut och kolla, om de t om är godare än gula kantareller...Lät smarrigt värre de!

http://dansann.blogg.se

 
Ingen bild

Susanne

31 augusti 2009 10:24

Anita! Du sätter på pränt det vi många andra kvinnor går omkring och känner och tycker :) Men ett är då säkert att män är inte från samma planet som oss :) eller så blev dom skapade innan oss som sagt och därav missades en del viktiga komponenter :) hur som haver ett är då säket att vi klarar oss minst lika bra utan dom :) för det mesta i alla fall. Älska dig själv och du kommer långt :) Kram

 
Skatan

Skatan

1 september 2009 07:26

Dom, karlarna, ääär från en annan planet. Helt klart. Och som du kan beskriva det ... ja allt kan du skriva om och beskriva så där preciiist och kul. Tur att han, Storfiskarn, hade ont om pengar så du fick hjälp med veden. Det är ju inget "kvinnogöra" direkt. Och apropå Lekkamraten tror jag att han är väldigt "glad i dig". Inte kommer han skala några nötter åt sin fru vad det lider. :-) Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
kokosnoet

kokosnoet

1 september 2009 22:14

Veden ja, toppen att du har så du kan bunkra upp inför vintern. Frosten kommer närmre och närmre nu. Under semestern fick jag uppleva den första frosten detta år för min del i alla fall och det var i augusti. Brrrrr kallt, så det va på med mössa & tjockjacka..men sen på dagen blev det soligt och varmt igen.. : )
Ha det så bra!!
Kram

http://kokosnoet.blogdog.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards