Alla inlägg den 13 juni 2015

Av Anita - 13 juni 2015 08:17

Igår hann jag med mycket och var inte på latsidan ett endaste dugg. Något hände när det blev lite bättre väder.


Började med att klippa gräset i två timmar.

Så kom Kinabror och Jack. Hunden Jack hämtade posten. Han har lärt sig det nu och det går så fint bara han får en godisbit när han lämnar den.. Vi fikade och sedan gick jag bort till Stedesbacken för att sätta morötter.

Jag satt där och grejade med jorden och tänkte på alla människor som odlat där i hundratals år före mig. Undrade hur dom haft det. Omgiven av fågelsång, fjärilar och blomdoft och en och annan surrande mygga kände jag energin strömma mot mig. Alla dessa violer och mandelblom och vita fjärilar och jorden under händerna och glittret från sjön mellan björkarna gjorde att jag kände mig bra till mods.

 

Så vandrade jag genom skogen bort till Kinabror. Tittade om guckuskorna slagit ut men det var knappt att det gröna kommit upp. Åt lunch hos honnom och sedan gick vi alla tre tillbaka hem till mig. Reste upp värmaren som blåst omkull och Kinabror skakade mina mattor. På grund av min skadade hand klarar jag inte om just den rörselsen även om jag är mycket bättre. Så städade jag hela huset.

 

För första gången på länge blev det lugnt och fint på sjön och även om det kom några droppar regn så var det ganska varmt för en gång skull. Middag hos Kinabror och sedan for jag ner till Datafia och vi tog en promenad bort till kyrkan för att vattna blommor.

 

Så har häggen till slut slagit ut och luften var full av de ljuvligaste dofter och sjön låg blank som en spegel och en hop med får låg på gräset i en stor ring och var så fridfulla.

 

Äntligen Äntligen

När jag kom hem gick jag badstrandsrundan och blåbärsriset var så fullt med blommor. Tror aldrig jag sett så mycket.

 

Myggen börjar komma igång och det surrar runt skallen och nere vid sjön ropade lommen och massor med sjöfåglar for omkring.

 

Plockade groblad för att göra tinktur och hittade mjuk och fin kåda som så småningom ska bli salva. Nu börjar naturen ge av sina gåvor.


Så dagen var suverän. Häggdoft, ingen blåst, tulpanerna slår snart ut och allt är lysande grönt.

Jag börjar bli alltför postiv nu så ni kanske inte känner igen mig så jag ska berätta att de sista dagarna har vi ätit surströmming. kålpudding. ärtsoppa och bruna bönor. Säger bara som så. Magen är lite i olag och det är tur att jag liigger ensam i sängen och kan fisa hur mycket jag vill.


Idag är det slut på lugnet och blåser som vanligt men regnar inte i alla fall.


Dagens ord: Mitt i eländet kan det komma en riktigt fin dag så man ska aldrig ge upp hoppet.



Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards