Direktlänk till inlägg 7 februari 2024

TRE STORMIGA NÄTTER

Av Anita - Onsdag 7 feb 10:01

 

Länge sedan jag skrev men det beror på att all energi blåste ur kroppen förra veckan. Det var storm och snön for omkring så man såg inte ens ut. Fredag natt sov jag inte ett dugg. Att ligga på övervåningen och höra hur det vinter och tjiper och väsnas. Hur det knäpper i knutarna och hur jag ligger och tänker på gamla björken som kan gå av och komma in i sovrummet. Visserligen inbillning men ni vet hur det blir på nätterna när man inte kan sova.


Lördagen skulle jag ha hand om fina hunden Nalle och varken han eller jag var sugen på några långa promenader. Det blev bara någon pinkrunda på gården. Annars låg vi mest i soffan och halvsov.  

Så en natt till likadan men natten mot söndag sov jag nere på soffan. Det hörs mindre på nedervåningen. 


På kvällen kom Kinabror och hunden Jack hem från skåne och vinden började avta. Skönt att dom var framme. Det är alltid gruvsamt när någon är på väg från Skåne. Det är långt och när det är vinter vet man inte vad som kan hända.

 

Visst finns det fina dagar fast dom är väldigt sällan under vintern men måndagen var det fint väder Till och med solen kom fram och det var bara 8 grader kallt.


Det var dags för tovningskurs och det är alltid så roligt

 

Den här gången var det nallar som vi skulle göra. I olika färger och storlekar. Den gula är min

Visst hade jag ont i ryggen och stel överallt efter stormdagarna. Det här är konstigt hur växlande väder och kyla gör med den gamla kroppen. Ont överallt och så blev det tisdag och det blev 25 grader kallt helt plötsligt igen Fan säger jag bara.

 

Jag fick i alla fall lite lust att göra igelkotten jag länge funderat på att tova till Det tog väldig tid att göra taggarna men visst var det kul. 

   

Så gjorde jag fläsk med löksås och det är alltid mycket roligare att ha sällskap när man äter och mycket roligare att laga mat till flera än bara till en själv. Roligt att Kinabror är hemma igen. Vi gick en sväng bort till Broder B och drack eftermiddagskaffe. Hunden Jack fick träffa kompisen Nalle och dom busade utomhus en stund innan dom låg på mattan och tuggade på varsitt ben.


Idag är det 19 grader kallt och jag kommer inte in i växthuset för dörren har frusit fast. Solen skiner visserligen men vad hjälper det när det är så kallt så man gruvar sig att gå ut. Blir väl att elda och fixa lite grann inomhus


 

Dagens ord: Kram till er alla. Att vara igelkott och ligga i dvala hela vinter vore nog inte så dumt.



 
 
Ingrid

Ingrid

Onsdag 7 feb 10:34

På Stenstugu hade vi ju sovrum på övervåningen och under plåttak så där hörde man minsta regndroppe och blåste det och slet i skorsstenarna smällde det så man trodde att de skulle ge sig iväg. Det var onekligen störande ibland, men i dag saknar jag det. på nedre botten och med en balkong över sovrumsfönstret har jag inte en aning om vad som händer nattetid. Det blir en överraskning varje morgon jag gläntar på persiennerna.
Vilken fin igelkott! Jag håller med dig, man skulle kunna gå i idé och komma fram när våren nalkas.
Ha en fin onsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Göran

Göran

Onsdag 7 feb 11:18

Ja, så här års är det verkligen tur att vi har Farmen att titta på en stund, fem dagar i veckan. Och få påminnas om sommar och värme. "Bara" 4½ månad till midsommar nu. Du får backa i bloggen och se på dina egna sommarbilder att värma dig lite extra!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

Onsdag 7 feb 17:09

Men ååh, vilken jättsöt liten igelkottskompis du har tovat. Otroligt charmig! Nallen är också väldigt fin men igelkotten är något alldeles extra :D

http://ibod11.com

 
Soldansare

Soldansare

Onsdag 7 feb 21:14

Vilka fina saker du gör på tovningen och vad roligt det verkar. Min virkning har gått lite i stå eftersom jag haft väldigt ont i armar och händer och axlar ett tag. Det här jävla kontorsjobbandet sliter på kroppen fast ingen tror det. Nu är det lite bättre igen så jag ska väl försöka få den där filten färdig.
Nu längtar vi till våren. Snön hade precis smält bort här, och nästan all is, men igår kom det mer. Är också trött på vintern även om det inte finns lika mycket av den här som hos dig. Kom vår! Kom nu!
Kram på dig!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Lena

Lena

Lördag 10 feb 08:10

Alltså så gulliga nallar & din igelkott så söt 🥰
Härligt att dom är hemma igen från södern 😉 & att Jack får tassa på i skog & mark igen hi hi mysa med dej & Nalle, han mår nog dom en Kung nu ❤️
Varm kram ❤️

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Robert Floyd

Robert Floyd

Torsdag 15 feb 12:47

Kan inte annat än hålla med dig ... det var bättre förr :) I alla fall vad gäller lusten att fira jul och sånt. Allt har sin tid ...

http://basketballstarsgame.io

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards