Alla inlägg den 8 oktober 2017

Av Anita - 8 oktober 2017 08:52

Tänk så annorlunda världen blir med lite sol.

 

Tänk att en av solrosorna slagit ut men det var i sista minuten för på fredagsnatten var det 2 grader kallt och gräset var vitt av rimfrost när jag vaknade.

 

Fredag ät DansBritt och jag lunch på hotellet. Nu när träden glimmar i guld och rätt är utsikten upp mot pålgård och kyrkan så fin så jag tittar på den varje gång jag far och äter.

 

Hammarstrand är verkligen en fin by med alla berg runt omkring och älven som rinner som en silversträng i dalen.


 

Trots kylan på natten så blev lördagen en fin dag. Nu är det lika bra att städa ur vissna blommor ur blomlådor och urnor och göra höstfint med enris,granris och nypon och lite annat man hittar i skogen.

 

Det står inte på innan det blir hårt i jorden och då går det inte att sticka ner det som ska vara. Lite trist är det att riva upp blommorna men dom hänger ändå som sura disktrasor så det är lika bra.

 

Så börjar min skogslängtan krypa i mig. Mitt bland skogsbolagens kalhyggen och förstörda stigar ligger en liten skog som en privatperson äger och vårdar jättefint.

Jag älskar den skogen. Att gå på gamla Fisksjövägen som numera är en stig. Ska ni med?

 

Då tänds gamla minnen från tiden då jag var barn och tonåring. Där man åkt cykel och spark och gått. Det är så där tre kilometer ner till byn och om inte annat var men ner till stationen och hämtade posten och såg på tåget. Man var inte rädd att röra sig. 

 

På vänster sida ligger de söta bergen med mossa och svamp i fina färger. Att gå upp där är härligt och mjukt och fint att gå. Inga sönderkörda stigar, inga vattenfyllda hålor efter skogsmaskiner.

 

Fina raka tallar. Ståtliga och vackra och det är lugnt och fint och rofyllt att gå här. Sänder en god tanke till mannen som äger skogen som är precis lika fin som när jag var liten. Här plockade man blåbär och nedanför ligger myren med hjortron och tranbär.

 

Så kommer vi ner till lärkträdodlingen. Lärkträd är så fina och liksom eleganta med sina fina grenar.

Hittade på kanterna granar som var silverfärgade och täta och som hade mjuka barr och luktade väldigt gott. Vet inte när dom kommit till men fina är dom.

 

Man hittar alltid något nytt när man går i skogen.

Så farväl till skogen som ser ut som en saga om tomtebobarna. För den delen känner jag mig som ett litet skogstroll själv där jag går med håret fullt av kvistar och ris.

 

Tar en tur "väst i gålan" ochså och ganska snart hörde jag fågeln upptäcka mig och börja skrika. men nu var det tre fåglar som skrek och pratade med varandra.

 

En av dom satt uppe på en torraka och nu såg jag vilken fågel det är. Det är uggleungar som skriker. Troligen är det slagugglan ungar. Hoppas att dom inte blir lika arga som mamman. Det var ju hon (eller pappan) som anföll mig i mörkret i vintras och drog iväg med min mössa och en bit av håret.

 

På tal om fåglar så har jag nu fallit till föga och köpt fågelfrö till småfåglarna och nu är det massor av fåglar som har kommit. Bara dom hörde att jag slog upp för i på fågelbordet flög dom omkring mig och skrek.


Idag ska jag med AMV och Gubben till Långsele och titta på Ronjas kanin och se lite folk och det ska bli kul. 

Grått ute idag med inget regn än så länge.


Dagens ord: Bättre tre hoande ugglor i skogen än en anfallande uggla i skallen.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards