Direktlänk till inlägg 23 mars 2010

Om 100 DAGAR

Av Anita - 23 mars 2010 09:56


 

Nu känner jag mig lite piggar när ljuset kommit tillbaka och kylan släppt sitt hemska grepp. Att sitta i solen nere vid strandstugan och känna ljuset och solen värma både kropp och själ. Då börjar man leva igen. Värken i kroppen är bättre och snart blir nog mina knän bättre också.


Jag har ställt undan 2 av mina väckarklockor och somnar inte längre på sängkanten när jag försöker tvinga mig upp.


När jag om 100 dagar får vakna när min kropp är utvilad ska jag göra en liten cermoni med några av mina bästa vänner.

   

Vi ska åka mitt ut på sjön med en flaska skumpa och vi ska skåla och jag ska kasta alla mina väckarklockor i sjön  en efter en. 45 år av tvång att kliva upp när man är som tröttast och lägga sig när man är som piggast är över.

Tänk att få kliva upp när jag vill, äta när jag är hungrig.

Åka ut  på sjön.

Ligga och sova middag i strandstugan.

  


Ingen som ska skälla på mig mer. Tid att umgås med vänner.

Tid att sova middag i hamocken tillsammans med Oskar.

  


Gå runt och titta till djuren runt omkring. Se vilka fåglar som bor i vilka holkar och när dom får ungar..


Ge mig tid att titta på blommorna och sköta om min trädgård.

  

Vara den siste som går hem från sommarfesterna. Aldrig mer behöva vara som askungen och fara hem innan dansen är slut för att orka upp och jobba.


Kommer det inte att bli ensamt där uppe i skogen? undrar en del.

Jag är sällan ensam och jag ska ju öppna mitt loppis och överallt har jag vänner som jag tror kommer hit.


Jag kan åka och hälsa på dom jag inte hinner med att träffa lika mycket som jag önskat. Om pengarna tar slut får jag väl fara runt hos släkt och vänner och äta.

Så många som har ätit hos mig genom åren skulle väl knappast säga ifrån om jag kom och var hungrig.

  

Sitta i skuggan under björken och dricka kaffe. Ser att på bilden står en burk öl men det är inte min jag lovar.


Jag kan ta upp min målning igen, väva mattor, färga garn, måla möbler. Jag har så många tankar och många planer. Lite extrajobb har jag redan fått förfrågan om.


Jag minns svagt några positiva saker från mitt arbetsliv. Från Försäkringskassan de fantastiska tjejerna som jobbade där och vår kamratskap. Det var väl det enda positiva med att jobba där. Dom som är kvar där med alla indragningar och tokiga politikerbeslut tycker jag synd om. Vilket förfärligt jobb.


Från början på det här jobbet var det omväxling och puls och rätt kul men det var länge sedan.

Nu återstår det bara väntan på friheten. 100 dagar. Oj nu har jag räknat alla dagar. Räknar jag bort helger och påskledighet blir det bara 62 dagar kvar.


Dagens ord: Varav hjärtat är fullt talar munnen.


 
 
Ann

Ann

23 mars 2010 15:58

Hej Anita! Härligt att få kasta väckarklockorna.... Så fort Du bli bättre i knäna, så haka på måndagsdansen...Vi har verkligen roligt...Man känner sej så välkommen och bekväm i gänget så det blir dubbelt kul...

http://dansann.blogg.se

 
zaq

zaq

23 mars 2010 16:33

Åh, jag förstår din längtan...
Jag har ju så många år kvar, så min högsta önskan är att få en betydelsefull arbetsplats att få bli kvar på och slippa bli jagad mer eller mindre av AF...
kram till dig o Oskar

http://zaq.blogg.se

 
Skatan

Skatan

23 mars 2010 17:39

Åhh ... bara hundra dagar. Hundra dagar allt som allt och sen ... sen

Kramar ... och du, Skogsnuvan, har du en kam eller nåt med hundra piggar så du håller reda på dagarna ordentligt när du räknar ner?

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Dansan

Dansan

23 mars 2010 18:39

Dansann anmäler sej härmed till sommarens väckarklocksbortkastarceremoni.......Jag ska tjoa, leva om, skratta, glamma, dansa, ja vad Du vill som ger den mest fantastiska glädjen över att skicka dessa "åt sjön"!!!

http://dansann.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

23 mars 2010 19:29

Vilken god idé att kasta väckarklockorna!

När jag slutade jobba hade jag inte armbandsklocka på flera år. Bara om jag var absolut tvungen.

Väckarklockan står på ringning på 7.15 och då går jag faktiskt upp, om jag inte redan är uppe. 7.15 är rena sovmorgon om man jämför med hur de var förr när klockan ringde 4.30

Du planerar för en härlig tillvaro som pensionär och det gör du rätt i!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
storabh

storabh

23 mars 2010 22:17

Ordna en fest när du går i pension! Vi spelar.

http://storabh.wordpress.com

 
Staffan H

Staffan H

24 mars 2010 00:25

Det låter utmärkt med alla dina planer för vad du ska göra när du blir pensionär. Du kommer att ha fullt upp om dagarna och en välfylld kalender.

http://staffanhuss.wordpress.com

 
Ingen bild

Titti (f.d SkogsHuldran)

24 mars 2010 10:21

Min Varmaste Kram är det Du som får idag!

 
Vivi

Vivi

24 mars 2010 15:18

Tack för kommentaren!
Sv: Ha ha ja ...det kan man fråga sig, det blir en del övning och sedan kommer jag byta till bekvämare skor frammåt kvällen :)

Vilket härligt positivt inlägg du skrivit!

http://www.missvivis.se

 
Soldansares

Soldansares

24 mars 2010 17:46

Vilken kul ceremoni. Naturligtvis ska du fira med champagne!!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Trollet

Trollet

26 mars 2010 22:14

Men så otroligt fantastiskt underbart. Och vilken bild när du ligger och solar, så avslappnad, så glad, så vacker. Energi fick jag av detta inlägg, TACK!

http://tandgnisslur.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards