Alla inlägg den 1 mars 2011

Av Anita - 1 mars 2011 09:22

  

En sån dag som igår måste man utnyttja till max.

Jag vandrar  på skoterleden mot Kolbjännsjön.

På myren bakom Husmyrberget möter han mig.

 Korpen. Han landar på en torraka framför mig och börjar prata. En korp har många språk, inte bara kra kra kra. Han hade ett litet kärleksfull kurrande också och jag svarade honom med mitt kra kra kr. Vi pratade en lång stund. Så vacker och så stor han är och med kloka ögon som ser rakt in i mitt hjärta.

Han följer mig en bit på väg. Flyger tätt tätt intill så jag känner vinddraget av hans vingar. Vilken fågel.


Myren. Under snön ligger den. Tänker på sommaren där med den sötaktiga doften av myr.

  


Hjortronen med sina genomlysta vita spröda blommor. Bären som först blir rosaröda och mognar till guldgula. Måste vara det vackraste bär som finns.

När man plockar dom rinner saften ner på fingrarna och man får slicka i sig den solvarma saften.

Surret av insekter runt om en och solen som gassar på ryggen.

På tuvorna växer en liten och oansenlig växt. Sileshår.

  

Det är en insektsätande blomma men insekterna måste vara små små små så liten som den här sötnosen är.


Ibland har björnen gått här. Han är inte lika noga på vilka bär han tar som jag är.

Han noppar av bären med skaft och allt. De stora spåren i mjuka myren är stora som tallrikar. Önskar att jag någon gång fick se en björn. Trots att jag sett spår ända framme vid min postlåda har jag aldrig lyckats sett någon.


De sista resterna av torvställningarna har ramlat ner.

Man torkade torv och tog hem för att "bossa" åt korna, dvs man lade torv under korna och torven sög åt sig skit och piss så det blev torrt och fint i ladugården.

Tänk er vilken bra gödsel det blev av den blandningen sedan och den lades naturligtvis på trädgårdsland och bärbuskar.


På kanten av myren växer stora fina blåbär. Tänk att en myr kan ge oss människor och djur så mycket att glädjas åt.


Nu sover allt under den jäkla vita snön och man kan inte tro att snart ska allt vakna till liv igen. Jo föresten.Igår har jag för första gången suttit nere på altanen till min strandstuga, ätit ett äpple och läst en bok, hört takdroppet från taket och njutit av solens strålar.


Dagens ord: Det som göms i snö kommer upp i tö.  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards