Alla inlägg den 20 juni 2014

Av Anita - 20 juni 2014 07:04

 

Jag är kattvakt den här helgen till Felisia, SofiePropps katt. Det gär väl bra men imorse försökte hon få mig att kliva upp klockan 5 och släppa ut henne men inte. Jag låtsades inte märka henne och somnade om. Klockan 6 kom hon igen och i mitt fladdrande nattlinne klev jag upp för att släppa ut henne.


Då hörde jag ett förfärligt liv utanför. En stor elak kråka försökte ta tornfalkarnas ungar ur boet. Föräldrarna anföll kråkan men den gav sig inte.

2 grader och snålblåst. Jag rusade ut barfota och i nattlinnet skrikande och fäktande med kvasten och jagade bort kråkan så nu har dom överlevt i alla fall.


Attan så kallt det var upptäckte jag efteråt och vilken tur att katten väckte mig.


Det blir en underlig midsommarafton iår. Denna kyla och ingen är hemma.

Kinabror är kvar i Skåne. AMV o gubben är i Uppsala, inga Sundsvallsbor här. Det blåster så hårt att jag för första gång inte bryr mig om att sätta upp några björkar på farstukvisten, dom kommer bara att blåsa ner.

 

En lövmatta till bron ska jag i alla fall göra.

 

och en krans att hänga upp på förstukvisten och lite blommor i bunkar. Mer än så blir det inte.

Jo, då kommer vi in på veckans händelser.


Vi har ju lite fyr för oss på midsommar. Saker man bör göra och som man alltid har gjort som att kasta pärlor och blanka saker i vättarnas bäck och att göra en björkkvast för att sopa in lyckan. Däremot så hoppar jag inte naken över någon gärsgård eller samlar blommor under kudden.


Det har varit en jämmerlig vecka och i onsdags skulle vi ha meditationsgrupp och jag hade härliga planer som naturligtvis gick i stöpet som det brukar.


Det var gubbdag den dagen. Först kom mc-gubben med fikabröd med jordgubbar på. Sedan kom gamle Anders och jag bad honom följa mig till Stedesbacken. Där står nu mitt myggtält och väntar på att vi ska sitta där och meditera och ha det bra. Trodde jag ja.

Det hade blåst ner i stormen och som tur var så kunde vi med gemensamma krafter få upp det igen. Vilken tur att han kom (eller var det meningen).


Jag var osäker på om vi tjejer kunde vara där borta för det blåste och var kallt. Kanske vi heller skulle stanna inomhus framför brasan?


Nåja, det här är tuffa brudar och vi drog bort på Stedesbacken i alla fall och där var det faktiskt lite lugnare än hemma på gården.

 

Vi tog av oss stövlarna och kröp in i lilla kojan.

 

Så tillverkade vi våra kvastar och mediterade. Där gick det fel fast kanske ändå rätt. Jag hade med mig min trumma som jag skulle använda men den hade totalt dumpat ur sig och lät bara illa. men........ när vi mediterade stillnade vinden och den mest fantastiska fågelsång hördes runt oss. Det var småfåglarna, duvorna, ugglan och morkullan och massor med andra härliga ljud så det behövdes ingen trumma.


Sedan gick vi och tittade på guckuskor eftersom det fanns dom som inte sett sådana och så gick kvällen under glädje och prat.

 

Så gick vi hemåt för att dricka kaffe och äta tunnbrödstut. Så fast alla planer gick fel så blev det en bra kväll i alla fall. Nu gör vi sommaruppehåll men ses igen till hösten för att fortsätta vår resa.


Ja, nu sitter jag här och det är midsommarmorgon och det känns ju lite konstigt. Jag är bjuden till DataFia på middag men annars blir det inte mycket spännande den här dagen. Jag har väl haft min dos av spänning med jakten på fula elaka kråkan på morgonkvisten.


Dagens ord: Om du tänkt hoppa naken över gärdsgårdar så akta dig så du inte får frostskador eller lunginflammation.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards