Alla inlägg den 12 oktober 2014

Av Anita - 12 oktober 2014 06:12

 

Hittade ett dagboksblad från 1964. Det var skrivet med grönt bläck och jag var 16 år och hade börjat jobba på Försäkringskassan. Det var den tiden då känslorna satt på utsidan och killar var det stora intresset och man vaknade varje dag och livet var spännade. AMV och jag hade hela sommaren varit tillsammans med två häftiga killar från stan och det gillades inte av våra kompisar bland killarna på byn. Dom gjorde allt för att fubba bort det. 


Så här kommer en sida ur en dagbok från då, 40 år sedan. Det är inte klokt jag minns det som igår.


Ingenting är så grälsligt som det först verkar. Redan på måndagskvället utbyttes misströstan till hopp. Pappa skjutsade mig till AMV. Jag skulle ligga över hos henne. Klart att vi skulle gå ut en stund i mörkret.

Det var kallt och stjärnklart ute. Vi gick ända till Lejons där AMV tog några äpplen. Så gick vi tillbaka igen


. Den kvällen var underbart vacker. Hela rummet var mörkt. Radion var på. Det var musik från radio Luxenburg. Rocklåtar. stilla låtar. Det enda som syntes var stjärnorna utanför på den mörkblå himlen. Vi pratade om sommaren som gått. Den hade varit underbar. Undrar om jag någon gång i livet får uppleva någon sådan härlig sommar.Det kändes den här kvällen som om inget kunde bli tråkigt.


När jag till slut vaggades till ro drömde jag så fint. Jag drömde att HAN kom emot mig, sträckt ut armarna och sa: Kom.

Den morgonen när vi vaknade jag och det var vinter. Hösten var slut. Det var kallt, dimmigt och träden var vita av rimfrost.

men....det var något nytt, spännande i luften. Allt var annorlunda. Vi hade till och med en ny buss (för högertrafik).

Så gick dagen. Nu är jag bara trött och önskar bara att få sova. Godnatt kära dagbok Tur att du finns.


 

Lite skrämmande att det är 40 år sedan. Tänk så känslorna var starka och intrycken så tydliga. Tänk så väl jag minns den tiden. AMV:s rum, doften från vedspisen, katten Korras spinnande. Hennes mammas goda vetebröd och mjölkchokladen som alltid fanns.


Jag har i alla fall kvar den stora glädjen att ha kvar min bästa vän AMV och att vi träffas ganska ofta och att det alltid är lika trevligt. Det är inte alla som har kvar sin bästa barndomsvän. 


Största skillnaden mot då är att jag var så intensiv i mina känslor. Man var så kär så man kunde dö. Man älskade och hatade så mycket. Hjärtat slog så hårt och man upplevde allt så intensivt. Det är väl det jag ser som störska skillnaden. Nu är väl det mesta lite lagom. Man har väl blivit lite lagom. 


Av alla dessa starka känslor så har man blivit en lagomkärring, lagomt tjock, lagomt lugn och blir man förälskad så är det i en gullik liten hundvalp och det är liksom inte samma sak. Tur kanske. Trygghet är lväl det. Att vara lagom. fast ibland kan jag sakna de starka känslorna och sättet som man såg på naturen och människorna, mer intensivt men också mer sårbart.


Det här var då en fundering som jag har nu tidigt en söndagsmorgon då jag vaknade tidigt av någon outgrundlig anledning.


Dagens ord: Lagom är bäst eller är det bara trist? 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards