Alla inlägg den 22 oktober 2014

Av Anita - 22 oktober 2014 11:00

 

Härom dagen flög två talgoxar in i köket och jag hade ett besmi för att få ut dom. Igår när Sonen och jag skulle gå ut kom en liten söt nötväcka in och flög upp i mitt sovrum och satt sig till vila på en blomma i fönstret. Nåja dom är så pass tama så vi fick ut den genom balkongdörren.


Nu är det de grå deppiga dagarna som jag har så svårt för. Tur att Sonen är hemma i alla fall. Han röjer borta vid Stedesbacken. Jag var där för att dra ris men blev så blöt om vantarna i snögloppet så jag gick hem.


Nu måste man trösta sig med att tänka på sommaren som var.

 

Komma ihåg potatisen vi fick efter att ha odlat upp *Stedesbacken.

 

Minnas att falkarna byggde bo bredvid huset och rensade åkrarna från sorkar och möss.

 

Alla roliga fester som vi hade, dom flesta borta hos Kinabror.

 

Surströmming hos fd grannen då han var på så bra humör att han till och med sjöng snapsvisor för Kinabror och mig.


Avundsjuk på alla som har råd att åka utomlands nu när hösten är som tråkigast. Det är lätt att tänka:" Jag får då aldrig råd att göra någonting." När jag ser vad jag faktiskt gjort i sommar så ska jag minsann inte klaga.


Det blev ju faktiskt flera danser för mig i sommar. Jag har försökt få med mig Kinabror och Dansbritt i alla fall och till och med en liten tripp tillsammans med Datafia till Täfteå och danser där. Roligt roligt.

 

I månskenet ute på Kinabrors brygga efter en rolig danskväll på Gerålund.

 

Badade och var i vattnet varje dag. 27 grader i vattnet var det som mest.

 

Klart att det var många av vänner och bekanta som kom under hela sommaren. Götes dotter och barnbarn tex.

Vi åkte till Spökprästgården i Borgvattnet en fin solig dag. Vet ni föresten att det kommer att spelas in en skräckfilm där.

 

Flera auktioner var vi på tillsammans med AMV och gubben och jag fick faktiskt ett gökur som alla blir irriterad på utom jag som gillar gökens hoande.

 

Sommarens största händelse var kanske när det var 16 personer på trumbyggarkurs här hos mig och hos Kinabror. Kinabror och jag låg i AMV;s husvagn och dom andra låg hos oss. Det var en upplevelse utan like må jag säga och dom som säger att kvinnor inte kan samsas kan hoppa åt helsike. Jag har aldrig sett maken till samarbete och god stämning.

 

Lite nytta gjorde jag också. Staplade ved och klöv och stökade i trädgården. Odlade ringblommor för att göra salva och letade kåda i skogen för att göra kådsalva. Nu har jag gjort en hel del salvor och grejor och jag gillar att röra och koka och kukkilura med det.


 

Klart att jag stått en hel del vid spisen och lagat mat också men för mig är det ju ett kärt nöje. Jag gillar att laga mat och Kinabror har fiskat och fileeat och vi har ätit mycket fisk. Sonen och Fjällan var här en hel månad och det var trevligt.


Så kom hösten med lite bärplockning. Dåligt med hjortron men blåbär, hallon och lingon har jag i min frys så det räcker över vintern. Svamp har jag torkat och potatisen ligger i källaren.


 

En snabb tur till Stockholm för att hämta Kinabrors lille gullige valp Jack. Han har minsann livat upp tillvaron. Social, snäll, rumsren och lekfull är han. En riktigt gullig liten en.


Nu sitter jag här och tittar ut på gråvädret. Det har snöat inatt och ligger lite kvar överallt. Blött och kladdigt och vinden som blåser är kall och fuktig och riktigt ruggig. Skulle egentligen gått bort och dra ris men ids inte. Kinabror och Jack har gått hem till sitt och jag väntar på att Sundsvallsborna ska dyka upp. Jag har bakat äppelkaka att bjuda på.


Ingen ide att gräma sig för fulvädret. Det är väl inte annat att vänta sig nu och jag blir så less. Kunde väl i alla fall fått vara höst i oktober. Nu väntar halka, blåst, snöskottning och saker som går sönder, vedbärande och dyra elräkningar. Nej fy för den lede.


Dagens ord:Att försöka minnas det som var bra är bättre än att gräma sig för det som är.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards