Direktlänk till inlägg 5 maj 2015

LITE MER IMPULSIV SKULLE MAN VARA

Av Anita - 5 maj 2015 17:57

När Kinabror och lille Jack åkte till Skåne hastigt och lustigt följde jag inte med. Det var en hel del inbokat de här veckorna så jag stannade hemma.

Nu sitter jag här med min skadade hand och mina vinterdäck kvar på¨bilen och jag drabbas av lite låghet. Lite svårt att hålla i ratten också så jag får mest hålla mig hemma. 


Ibland önskar jag att jag inte planlade allt så noga utan kunde göra lite vad som helst när som helst bara andan föll på.Visst skulle jag lämnat allt och följt med och mött våren i Skåne.Våren har liksom stannat upp här. Kallt på nätterna och inga blommor har börjat blomma inte ens en blyg liten krokus. Några  tufsiga tussilago och en massa gamla löv är allt som finns att titta på. Vilken idiot jag är.

Jag kan gott sitta här och glo på småfåglarna och ekorrarna för inget annat finns att se.

   

Jag satt mig och tittade på sommarens dansprogram och skrev in i almanackan (som den planerare jag är). Hoppas att jag kommer iväg många gånger i sommar och att någon vill dansa med mig så jag inte blir sommarens panelhöna fast jag är som jag är.


Datafia är ledig några dagar och vi har umgåtts lite varje dag. Jag hjälpte henne att ge råd om hur hon skulle göra med sin örtodling och fröer och hon bjöd på middag.

 

Lite grann hann jag kratta igår. Voltaren och handskydd på och jag lyckades en liten stund så en av mina många gräsmattor är krattade nu. Det går men det går i snigelfart. Det kommer att ta tid. Jag som hade så många planer. Man borde inte planera så mycket. En skadad hand är väl ingenting egentligen men det är konstigt så svårt allt blir om man inte kan använda tummen.


 

Som tur är så är jag vänsterhänt så jag kan fixa lite småsaker som att bättra på stenarna i örtagården. Hörde ni så tjusigt det låter ÖRTAGÅRDEN. Nåja, det är väl kanske lite överambitiöst att kalla min lilla plätt för det men det finns ju alla sorters örter där i alla fall (utom dom som dött i vinter förstås).


Det har regnat inatt och är gråmulet. Datafia och jag har varit ner till Hammarn och handlat. Jag träffade en gammal jobbarkompis och on stackarn hade tappat en framtand och det skulle kosta 20000 kr. Då är min hand en skitbaggis.  Vi passade på att äta lunch och köpa frö. Jag fick tag i majrovor till slut och en slingerväxt som heter Månvinda. Den ska visst dofta gott på kvällen. Hoppas det om den nu hinner blomma innan frosten kommer. Det vet man ju aldrig här.


Det finns väl inte så mycket mer att skriva om en sådan här dag, lite grå och regnig men tack och lov ingen storm. Man får väl vara glad för det lilla.


Dagens ord: Den som planerar har kanske ordning och reda

men den som gör saker på impuls har säkert mycket roligare. .


 
 
TantGlad

TantGlad

5 maj 2015 19:55

Jag tyckte du hade massor att skriva om en sån här grå dag.
Du skriver ju Såå himla bra, och allt det vardagliga som du skriver om vill man ju bara läsa mer å mer....å mer av.
Ja i bland så borde man vara lite mer impulsiv av sig. Att bara strunta i alla måsten och bara sådär spontant ge efter för det man skulle vilja göra för stunden. Att låta sig dras med liksom.
Kanske de där människorna som gör spontana saker har det roligare.....eller?? .

Du får tänka....Så lite man har, men så gott man mår.
Du har ju en sagovärld runt omkring dig. Fullt av söta pippin, härlig natur, mysig trädgård.....name it.. En lyx som inte alla har, men som man tar lite för given liksom.
Braiga slutord. Gillar dina klokheter vännen.
Må så gott.
Kramkram.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Göran

Göran

5 maj 2015 21:26

Jag tycker också om att läsa dina skrifter och gillar slutordet nästan jämt. Dagens får mig att minnas en arbetskamrat för längesen som alltid sa att det som inte kunde botas med brännvin inte var värt att bota. ("Hjälp´ int´ bränvine´ då ä´ ne döön!")Han påstod envist att han mot varje tänkbar åkomma tog sig en whisky. En annan arbetskamrat invände då att "Det hjälper väl inte mot xxxxxx"
Arb.kamr 1 svarade då alltid samma sak; "Nej, det kan väl hända! Men det blir fan så mycket roligare att vara sjuk!"
Och så kanske det är...
Ibland när jag läser din blogg känner jag att jag också skulle vilja ha en egen trädgård igen. Men så minns jag de två förhatliga orden "snöskottning" och "gräsklippning" och då kan jag plötsligt sätta värde på att bo i lägenhet.
Fast... ett litet torp där gräset och resten av trädgården får växa som de vill och där jag, vintertid, kan låta det snöa igen hur mkt som helst kanske vore nå´t...

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

5 maj 2015 22:21

Jag skröt ju lite om vårt väder i förmiddags, men finvädret blev kortvarigt. Det mulnade till och i kväll vräker regnet ner igen.
Det var väl lite synd att du inte kom iväg till Skåne. Jag tror att det varit gott för dig med lite avkoppling och ett möte med våren, men jag förstår att det var svårt att slita sig när du hade så mycket inplanerat.
Hoppas att både din hand och vädret blir bättre snart!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Skatan

Skatan

6 maj 2015 08:19

Och jag är tvärtom jag ... hoppar på än det ena än det andra ...men det är inte alltid så bra det heller ska jag säga. Då får man jäkta som sjutton när man kommer hem.
Och trots att du är kvar i vårvintern ... brrr ... har du ju en del att göra och gör det trots det onda och besök får du också ... Kram på dig och hoppas din hand blir bättre snabbare än snabbt. <3

http://skatanstankar.com

 
Annika

Annika

6 maj 2015 19:16

Kul att du har danserna att se fram emot. Men nu har de ju lovat att vi ska få lite varmare så jag tror att du inte kommer att ångra dig att du stannade hemma. För nu kommer allt att bara att explodera i naturen och det vill man ju inte missa...
Kram på dig.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Tezz på Endeavour

Tezz på Endeavour

6 maj 2015 22:31

Finns för och nackdelar med att vara impulsiv.
Det har jag varit många gånger i mitt liv, och ibland har det blivit lite fel..
Hoppas handen blir bra snart.
Tycker alltid när jag läser hos dej att du verkar ha ett sånt härligt liv.
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bamse31

7 maj 2015 01:00

Du har många goda egenskaper, Anita. Ditt sätt att planera är en egenskap som många inte har, håll fast vid den, fast planeringen inte alltid går i lås. Men så brukar du ha en plan B också, det är bra.
Du får nog dansa i sommar, tro inte nåt annat. Vore jag yngre å friskare skulle jag åka upp bara för att få dansa med dig.
Jasså du är vänsterhänt! Det är jag också! Hade ett helsike i skolan, där alla barn på den tiden skulle ha pennan i vacker hand. Det tog många år innan kunde skriva något så när bra. Å i slöjden var jag skitdålig, men när jag slutat slöjdundervisningen å fick utföra arbetet som jag ville då funkade plötsligt allt!
Har kommit mig för med att plantera blomplantor i balkonglådorna å hängt upp dom. Drack morgonkaffet för första gången i år på balkongen å då kom två talgoxar fram å tiggde mat - dom kände nog igen mig från tidigare för dom var inte rädda, även om dom inte satte sig i handen på mig denna gång. Vi hade regn i natt men idag var solen framme ganska ofta å då kommer värmen. Den är nog på väg upp till dig också. Men ta det lugnt, Anita, å var rädd om din onda hand, så läker den snabbare. Kram.

 
Ann

Ann

7 maj 2015 06:42

Hej Anita! Visst är det härligt med Örtkryddor!!!
ÅDu! Tänk på vad Du har gjort istället för det Du inte har gjort!! Det är mycket roligare!!
Kramar till Paradiset Fisksjön från Vännen i Vikbäcken!

http://dansann.blogg.se

 
Anki

Anki

11 maj 2015 06:39

Förr... när jag arbetade och när barnen bodde hemma, då var det ett evigt planerande, men nu känns det skönt att kunna ta dagen lite mer som den kommer.
Hoppas nu din hand blir lite bättre för var dag som går... förstår att det känns jobbigt, men försök att inte anstränga den så mycket!

http://ankistankar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards